YX og Norges Skiskytterforbund

YX Norge og Norges Skiskytterforbund et nettopp blitt enige om ny samarbeidsavtale, samtidig blir YX hovedsponsoren til Johannes Thingnes Bø.

Samarbeidet mellom partene startet høsten 2017 og nå er de klare for en ny og større avtale. Begge avtaler gjelder til og med OL i Milano og Cortina d'Ampezzo i 2026.

Det skal både bli mer bredde og topp, samt eksponering langs vei.

- Vi har jobbet med Norges Skiskytterforbund siden 2017, og vi har blant annet latt oss inspirere av et felles verdigrunnlag. I YX har vi stor tro på kraften i gode forbilder med solide holdninger og verdier, og landslagsutøverne bekler forbilderollen på en utmerket måte, sier daglig leder Thor Kristian Korsvold i YX Norge.

YX har siden 2010 hatt et tett samarbeid med organisasjonen MOT, som jobber med å styrke ungdoms robusthet, livsmestring og mot. Aktiviteter sammen med MOT videreføres i avtalen med skiskytterforbundet.

- Vi har flere konkrete initiativer på gang, hvor vi blant annet skal arbeide for å utvikle robust skiskytterungdom. Vi ser også sammen med NSSF på å bidra til gode og bærekraftige initiativer for hvordan vi kan øke rekrutteringen til idretten vi er så glade i, blant annet uten press på utstyrsnivå. Man vil også se at bilparken til forbundet preges av samarbeidet, sier Thor Kristian Korsvold i YX Norge.

YX er til stede i hele Norge med 330 lokasjoner og har følgende slogan: «Uansett hvor du er på vei». Det er markedssjef Magne Haugland som skal være bindeleddet mellom YX og skiskytterne.

Foto: YX Norge

- Skiskytterne og YX har mye til felles. Vi er offensive, ambisiøse, langsiktige - og vi liker å la oss inspirere av sterke prestasjonsmiljøer som toppidrett. Vi er veldig stolte over samarbeidet med både Norges Skiskytterforbund og ikke minst verdens beste skiskytter, Johannes Thingnes Bø, sier markedssjef Magne Haugland.

- NRK og TV 2 har TV-rettigheter på World Cup i skiskyting i hele avtaleperioden, og vi gleder oss selvfølgelig også til å se våre forbilder på TV. Dette blir morsomt og lønnsomt, fortsetter han.

YX Norge går også  som nevnt inn som hovedsponsor for Johannes Thingnes Bø.

- YX blir med dette min hovedsponsor. Jeg har lært YX å kjenne som et positivt og offensivt selskap, og det blir spennende å dele erfaringer når det gjelder holdninger og verdier som fremmer mestring, prestasjoner og arbeidsglede både i næringsliv og idrett. Jeg er veldig stolt over det vi nå går i gang med, sier Johannes Thingnes Bø.

Han vil ikke inn på den årlige verdien av avtalen.

- Det er min klart største sponsoravtale – og den løper i hele fem år til og med OL i 2026. Det er en langsiktighet og trygghet for meg i avtalen, sier Johannes Thingnes Bø.

- For meg innebærer avtalen et tett samarbeid med menneskene i YX og vi skal gjøre mye spennende sammen for å skape verdier, sier Johannes Thingnes Bø.

Generalsekretær Morten Djupvik i Norges Skiskytterforbund gleder seg til et tett samspill med YX i årene fremover.

- YX er en partner som tør å tenke langsiktig og utfordrer det etablerte. Å ha en samarbeidspartner som YX i ryggen muliggjør en økt satsing på bredde og rekruttering, i tillegg til at de beste utøverne kan fortsette å prestere på topp. At YX også har fokus på inkludering, åpenhet og gode forbilder, er utrolig viktig for hele organisasjonen vår. Det er en gjeng vi er stolte av å være på lag med, sier Morten Djupvik.

Toppbilde: YX Norge

6. mai 2021