X-Games i box

X Games fikk 18 millioner fra staten i fjor til arrangementet i Hafjell i 2017. Det vil arrangementet også få for 2018.

VG melder at dette kommer frem i revidert nasjonalbudsjett som ble presentert i forrige uke.

- Vi er veldig takknemlig for at vi kan produsere X Games i Norge igjen. Det var et fantastisk event i vinter, med så mange norske topputøvere fra den regionen. Jeg var ikke sikker på om vi skulle få støtte fra den norske regjering og storting igjen, men synes det er fantastisk at vi nå får det, sier X-Games sjef i ESPN Tim Reed til VG.

Reed kom fra USA for å ha møte med kulturminister Linda Hofstad Helleland.

Henning Andersen, mannen som organiserte X Games i Hafjell sist vinter, er også veldig fornøyd.

- Vi er svært glade for at Stortinget og regjeringen har lyttet til oss. Vi har fortalt dem at det er ekstra viktig med finansiering på plass før sommeren slik at vi kan ta en dato på den internasjonale kalenderen, sier Henning Andersen til VG.

- I fjor fikk vi åtte millioner i revidert og 10 millioner i statsbudsjettet. Da lanserte vi ikke arrangementet før 15. november, som er altfor sent for en så stor begivenhet. Nå kan vi få raske svar fra myndighetene i Gudbrandsdalen og våre sponsorer om de vil være med videre, tilføyer han.

I forbindelse med X Games 2017 i Hafjell, ble en plan om X Games Nordic lansert. Ifølge Tim Reed er ikke dette utelukket, men han gir uttrykk overfor VG at det ligger lenger frem i tid enn 2018.

(Kilde: VG)

15. juni 2017