VM i is-maraton

Verdens første VM i is-maraton blir arrangert 16. mars, med Tisleifjorden som arena.

Arrangementet har fått navnet Icebug Frozen Lake Marathon 2019 og er åpent for alle. Det blir både halvmaraton og fullmaraton med kapasitet til 500 deltakere, skriver Avisa Valdres.

I tillegg arrangeres tidenes første VM i isløp, så også eliteløpere blir å se på isen.

Teknisk arrangør av is-maraton og daglig leder for arrangørselskapet Springtime Event, Geir Jarle Bjørneng, fikk idéen til å arrangere et vinterløp etter å ha sett en video laget av Icebug, der de trente på en innsjø bak kontoret sitt i Sverige. Testløpet med halvmaraton ble arrangert på Tisleia i april 2018.

Løpet ble markedsført under New York Marathon i november og fikk god respons. Allerede første dagen var det påmeldt 20 personer fra hele verden, skriver Avisa Valdres.

Bjørneng estimerer rundt 100 eliteløpere og deltakere fra 20-30 forskjellige land når mars kommer og startskuddet går.

Geir Jarle Bjørneng forteller til Hallingdølen at Tisleia ikke var førstevalget. Drømmen var å arrangere løpet på Mjøsa, men ble frarådet å arrangere noe på is der. Bjørneng undersøkte også om Strandefjorden kunne brukes, men forteller at henvendelsen aldri ble besvart. Deretter ble bilbanen i Tisleifjorden nevnt som en mulig arena, og 16. mars stiller altså per nå 100-200 løpere i startstreken.

Isbanen benyttes vanligvis av bilindustrien til både vintertest av bildekk og biler. Isen er omtrent 80 cm tykk og tåler 30 tonn. Det skal dermed ikke være grunn til bekymring. Det vil dog være trygghetseksperter på plass for å garantere at isen holder, i tillegg til et testløp i forkant av selve løpet.

Tekst: Julie Skrøder

4. feb 2019