Velger sponsing for å selge mer

Subaru bruker sponsing for å snu salgstrenden i Norge, i kombinasjon med ny hybridbil.

Elbiler og ladbare hybrider har tatt store markedsandeler av nybilsalget i Norge de siste årene. Det har ført til tøffere tider for merker som ikke har hatt elektrifiserte biler.

Ett av merkene som har fått erfare dette, er Subaru. I mange år var Subaru-salget her hjemme usedvanlig jevnt, med en kundegruppe som var kjent for å være svært trofaste. De fire siste årene er salget imidlertid mer enn halvert, skriver TV2.

- Ja, de siste årene har vært tøffe. Vi har merket at mange bilkjøpere etterspør biltyper vi mangler. I denne situasjonen har vi hatt fokus på å samarbeide tett med forhandlere våre, de har gjort en kjempeinnsats. Dessuten har vi jobbet aktivt med den kundebasen vi har, vi er så heldige å ha mange lojale kunder, sier administrerende direktør i Subaru Norge, Torbjørn Lie til TV2.

Han forklarer videre at Forester som hybrid blir en viktig bil for Subaru.

- Vi har forhåndssolgt den og XV Hybrid siden midten av januar i år. Da var vi det første landet i Europa som åpnet for dette. Første produksjonsrunde er nå utsolgt for begge disse to, vi har jobbet hardt med å få tak i nok biler, forteller Lie.

- Forhåndssalget viser at mange er spente på disse to modellene. Både XV og Forester har vært storselgere for oss. Tradisjonelt har Subaru-kundene vært godt voksne, men vi tiltrekker oss også yngre kunder. Der har ikke minst XV vært viktig. Vi har også tro på litt utradisjonell markedsføring, blant annet er vi sponsor for både Birken og Skarverennet. Der møter vi mange av kundene disse bilene er laget for, nemlig familier med aktiv livsstil, sier Lie.

Kilde: TV2.no

Tekst: Julie Skrøder