Tungt for fotball-VM

VM i Russland sliter med å dra i land sponsorpenger på nivå med Brasil-VM. Dette melder Nettavisen.

Neste sommer er det verdensmesterskapet i fotball, i Russland. Enn så lenge sliter det internasjonale forbundet, FIFA, med å lande alle sponsorpakkene.

I følge Bloomberg opererer FIFA med tre sponsornivåer. Foreløpig har kun én sponsor signert på øverste nivå; kinesiske Wanda Group. Moskva-baserte Alfa Bank er på plass som regional sponsor, som nå er det rimeligste nivået.

Totalt er ni sponsorer på plass. I forkant av forrige VM, Brasil i 2014, var de fleste sponsoravtalene på plass 16 måneder før avspark, det vil si totalt 20 avtaler.

Andrew Georgiou, administrerende direktør i Lagardere, et av verdens større selskaper innenfor sportsrettigheter, mener at FIFA lider av omdømmeknekken som kom som følge av korrupsjonssakene i 2015, skriver Nettavisen.

En intern etterforskning av regelbruddene i FIFA, under ledelse av det Washington-baserte advokatfirmaet Quinn Emanuel Urquhart & Sullivan, skal i følge Bloomberg rapporteres til FIFA nå i mars.

Nettavisen melder også at Andrew Georgiou poengterer at FIFA er i ferd med å redusere verdien av sitt flaggskip. Fra og med 2026 vil VM bestå av 48 lag, mot 32 i dag, og dette vil redusere kvaliteten på turneringen og dermed også redusere verdien på TV-rettighetene, mener Lagardere-sjefen.

(Kilde: Nettavisen)

 6. mars 2017

Tekst: Hege Mauroy