Tre om eventmarketing

Fieldwork, Inspiration Event Communication og Nine Yards kommenterer tallene for eventmarketing i det norske reklamemarkedet. Les det her.

I forrige uke ble 2016 tallene for reklameinvesteringer sluppet fra IRM. De forteller at sponsing og eventmarketing tar markedsandeler, slik de også gjorde i 2015. Se tallene/artikkelen HER

- For oss i Fieldwork, og som en del av XperienceGroup i Norden, handler Event Marketing om Brand Experience. 10 % av forbrukere agerer som de gjør på bakgrunn av markedsbudskap (tradisjonell reklame) de har hørt eller sett mens hele 90% handler på bakgrunn av opplevelser som de, eller noen de kjenner har hatt, med en merkevare. Det er et skift fra å skape tradisjonell “Awareness” til å bygge varige “Relationships”; markedsføring handler ikke lenger om å fortelle noe til målgruppen, det handler om å gjøre noe for de som betyr mest; forbrukere, kunder eller ansatte, sier Øystein Johanssen (topp-bildet), CEO i Fieldwork.

Opplevelser er avgjørende
- Når eventmarketing øker er det fordi det er en kanal som virker! I en tid hvor folk alltid er tilgjengelige, men sjelden helt til stede er det behov for møteplasser og kommunikasjonskanaler som berører og engasjerer målgruppene, sier Trine Rygh-Johansen, senior rådgiver/partner i Inspiration Event Communication.

Hun fortsetter:

- Det er opplevelser som til slutt er avgjørende for våre valg og beslutninger. Vi ser klart en økning av forespørsler om å etablere nye og større arrangementer og møteplasser fra flere av våre kunder, som tidligere tenkte mere tradisjonelt. Og det utrolig inspirerende og engasjerende å jobbe med.

Ser kanalene i sammenheng
- Det er selvsagt moro å se at kanalene våre stadig vokser, og det overrasker meg slettes ikke. Opplevelsesbasert kommunikasjon setter varemerker i kontakt med mennesker og mennesker i kontakt med mennesker, det blir bare viktigere og viktigere når det handler om å bygge kultur, relasjoner, ambassadører osv.  Viktigst av alt tror jeg at folk gjerne oppsøker våre kanaler mer enn at de oppfatter dem som ”intrusive”, og folk elsker å ta egne valg, sier managing director Marcus Håkonsen i Nine Yards.

Håkonsen forteller videre:

- Jeg tror det er viktig at man ser kanalene i sammenheng med hverandre. Det er oftest ikke slik at et selskap kun kjører markedsføring og kommunikasjon i en kanal alene. En varemerkeopplevelse foregår i alle kanaler, men det er via opplevelser man spiller på følelser og emosjonelle verdier. Selskapene har blitt dyktigere til å ta ut potensialet i kanalene sponsing og event, og de har skjønt at det er kanalmiksen som avgjør. Jeg tror fasit er at de er flinkere til å integrere event marketing og sponsing i sin strategi og ikke bare noe som kommer som en ad-on.

4. mai 2017