Tre kjappe med Vegard

Tredje mann ut: Nå får vi managing partner i Sponsor Insight, Vegard Arntsen, sine tanker om fremtiden innen spons og event.

Vi har spurt deltakere og foredragsholdere som deltok på Sponsor- og Eventprisen 2019 tre kjappe spørsmål om vår bransje. Arntsen holdt foredrag under Fagdagen sammen med Siv E. Rosendahl Skard fra NHH om: Hvordan vi kan måle spons og event, og hva som er relevant å måle i fremtiden.

Hva mener du blir den største trenden innen spons og event i 2019?

• Sponsorer blir generelt sett flinkere til å bruke sponsoratene sine og det kanskje mest konkrete da er SoMe-relatert aktivering, men vi ser jo også mye fokus på breddeaktiviteter. Og så skal vi ikke glemme e-sport. «Alle» snakker om det nå om dagen, men hvor mye som faktisk vil skje allerede i 2019 er jeg mer usikker på.

Hva tror du blir de største endringen innenfor sponsor- og eventbransjen de neste 10 årene?

• Egne kanaler (som Instagram, Facebook m.fl) og ikke minst OTT-media gjør det mulig for mange mindre aktører å nå et større publikum enn de hittil har gjort. Dette kan bidra til et større mangfold av sponsormuligheter, men det utfordrer også det etablerte. Et eksempel: de 5-6 norske deltakerne i X-Games Aspen hadde samlet nesten 1,2 millioner følgere kun på Instagram og med høyt engasjement ift det de poster. Disse trenger ikke tradisjonell, redaksjonell medieoppmerksomhet for å kunne gi verdier igjen til sine sponsorer. De er ikke avhengige av å være kjente i hele befolkningen, og dermed interessante for media, for de har sitt publikum de når fram til uansett. Dessuten; egne kanaler og OTT, er jo ikke begrenset kun til idretten. Man kan jo tenke seg at festivaler og andre deler av kulturen også utnytter disse mulighetene i langt større grad framover.

Om du fritt kunne velge en sponsor, et objekt – eller et event å jobbe med, hvem/hvilket ville du valgt?

• Jeg var heldig å få jobbe med Carlsberg tidlig i min karriere. Det inkluderte også de folkene som jobbet med de internasjonale sponsoratene deres, som blant annet Liverpool. Carlsberg var helt der framme som topp internasjonal sponsor den gangen, så det var stort å få jobbe litt tett på de som satt i førersetet på dette hos dem. Det er det mest lærerike jeg har vært med på i denne bransjen. I dag – tja. Det hadde vært veldig interessant å være flue på veggen på hovedkontoret til RedBull i noen uker. Også av grunnene nevnt ovenfor. RedBull er jo i førersetet i forhold til egne kanaler.

Du kan lese hva Ketil B. Stensrud i Palmesus svarte på spørsmålene HER

Du kan lese hva Emilie Nordskar i Holmenkollen Skifestival svarte på spørsmålene HER

7. mars 2019