Tre kjappe med Ketil

Vi har spurt både deltakere og foredragsholdere på Sponsor- og Eventprisen 2019 tre kjappe spørsmål om vår bransje. Først ut er CMO i Palmesus, Ketil Børstein Stensrud.

Hva mener du blir den største trenden innen spons og event i 2019?

• Nå er jeg langt i fra objektiv her, men jeg er overbevist om at festivalspons blir den store trenden i 2019. Vi ser konturene av denne trenden allerede, og flere selskaper begynner å få et bevisst forhold til tilstedeværelse og dialog med millennials og Gen Z’ere. Tross alt snakker vi om Norges desidert største møteplass. Dette betyr at både selskaper så vel som eventbyråer vil satse enda mer på denne type aktivering i første rekke, men gradvis også ta innover seg at det byr på langt større muligheter enn bare sisteledds-kommunikasjon.

Hva tror du blir de største endringen innenfor sponsor- og eventbransjen de neste 10 årene?

• Den største endringen vil bli flyttelasset fra tradisjonelle aktiveringscaser som stands og giveaways til digital aktivering gjennom folks telefoner, responsive skjermer og kundedialog gjennom hele året. Fysiske stands vil kun være relevant dersom man kopler det sammen med digital aktivering. I løpet av få ord vil ordet ‘digital’ også forsvinne fra vokabularet og etableres som den eneste formen for dialog. Det er liksom selvsagt at ting skal være digitalt. Eksempelvis så vi (på Palmesus) allerede i 2018 at folk var på telefonene sine i 14 minutter i snitt fra de unlocket den til de låste den igjen, så alt folk gjør både der hjemme og når de er på events, er å bruke telefonen sin. Selskaper må være der folk er, også når det gjelder spons og events.

Om du fritt kunne velge en sponsor, et objekt – eller et event å jobbe med, hvem/hvilket ville du valgt?

• Jeg hadde elsket å jobbe tettere sammen med sportsarrangementer, forbund og andre aktører innenfor idrett. Jeg tror at vi står ovenfor et paradigmeskifte der det blir behov for å revitalisere underholdningsverdien innenfor live sport, og tenke mer som Super Bowl og knytte musikk og underholdning, teknologi og andre ting sammen med selve sporten. Vil for eksempel min 5-årige sønn være desperat etter å oppleve langrenn live om 10 år? Hva med skihopp? Friidrett? Eliteseriefotball? Det er store spørsmål, men jeg tror at man kan få til et vanvittig løft dersom folk jobber sammen, deler kunnskap og tenker stort.

Når det gjelder sponsorer, vil jeg gjerne jobbe med enda flere - men først må selskaper løfte frem sponsing på agendaen og få det inn som en integrert og velfungerende del av markedsmiksen. Hvor mange norske selskaper har en dedikert sponsoravdeling? Hvor mange forstår denne fagdisiplinen? Markedet er snart på 6 milliarder kroner, men hvor mye av pengene brukes riktig?

14. februar 2019