Tre kjappe med Hege

OBOS tok med seg hele tre priser under årets prisutdeling: Hedersprisen, Årets Bransjepris og Årets Kultursponsor. Sponsorrådgiver i Obos, Hege Irene Asplund, har gitt oss sine tanker om fremtiden innen spons og event.

Hva mener du blir den største trenden innen spons og event i 2019?

  • Jeg tror sponsing av kvinnelige lag, ligaer og utøvere vil fortsette å øke ­- som suksessen vi har sett med kvinnefotballen. Her er det mange forbund og enkeltutøvere å ta av, for å måle seg og ta igjen mannlige utøvere og lag. Jeg håper i hvert fall at denne trenden fortsetter. 

  • E-sport kommer også for fullt, og vi vil se nye spennende objekter innen dette området. Jeg gleder meg også til å følge med på de idrettene som stadig markerer seg sterkere, som for eksempel skateboard som for første gang er en gren i OL.

Hva tror du blir de største endringen innenfor sponsor- og eventbransjen de neste 10 årene?

  • Mye vil endre seg i takt med at mediebildet endres, og objekter som mestrer den nye mediehverdagen vil vinne på det. Frem til nå har noen idretter hatt uslåelige salgsargumenter med gode tv-tall, og den nye mediehverdag vil gi andre objekter mulighet til å kapre denne oppmerksomheten på andre måter. Jeg heier spesielt på kultur.

  • Med mulighet til å nå ut til mange på nye måter, og med større kontroll på innhold vil vi garantert se endringer i sponsormarkedet. Her er det bare å innhente kunnskap og tørre å tenke nytt! Mulighetene ligger der.

Om du fritt kunne velge en sponsor, et objekt – eller et event å jobbe med, hvem/hvilket ville du valgt?

  • I disse dager så kjenner jeg at jeg er lei meg for at muligheten til å jobbe med Aksel Lund Svindal er over. Han har vel alle de egenskapene en sponsor ønsker seg av et objekt i tillegg til å være en vinner. Ellers må jeg si at Kygo hadde vært spennende å jobbe med. De har fått til mye bra.

 

 

Tekst: Hege Mauroy 

14. mai 2019