Tour de France med lokalt konsept

100 dagers nedtelling til årets start av TDF ble markert i Bruxelles – byen der første etappe skal gå i år.

Tour De France er verdens største sykkelritt

Selv om startsted kan variere, er målet Champs-Élysées i Paris

Forrige torsdag var det 100 dager til startskuddet for TDF går. Kommersiell direktør Laurent Lachaux, i A.S.O kom rett fra pressemøte til konferansen SponsorLive for å fortelle om «The Business of Le Tour De France» - på selve nedtellingsdagen.

Lachaux innledet med å fortelle om belgieren Eddy Merckx, de to hadde sammen møtt pressen denne dagen. Merckx regnes for å være tidenes beste syklist, han har vunnet Tour De France fem ganger og Giro d’Italia like mange ganger.

Amaury Sport Organisation (A.S.O.), er et firma som eier og organiserer et vell av sportseventer deriblant Tour de France. Nå melder A.S.O at de utvider sine sponsorløsninger for TDF globalt på en slik måte at de kan tilpasses lokale markeder. Løsningen er også tilgjengelig i Norge.

Claude Rach, A.S.O.’s Business Development Director forteller oss dette:

 

- Norway and the Tour de France are a natural fit, with a generation of talented riders inspired by Thor Hushovd, 2010 World Champion and 10-time stage winner on the Tour. The enthusiasm of Norwegian fans for cycling is huge, as proved by TV2’s impressive ratings in July (40% average share every year) and the success of the Arctic Race of Norway, which we created with our Norwegian partner Arctic Sport.

Thibault Freté, A.S.O.’s Business Development Manager sier følgende:

- Such a geo-targeted approach allows Norwegian companies to build their own package according to their business strategy. While a small-scale company might only use our licensing rights to create a Tour de France-branded product and sell it to the public, bigger companies with Scandinavian interests can decide to use the entire potential of our offer, in Norway but also in other countries.

Om det nye :

The package includes the Tour de France communication rights, access to the Norwegian Tour de France digital community, licensing rights, and hospitality opportunities. A.S.O. has also worked with TV2, host broadcaster of the Tour de France since 2003, to include additional content on the TV2 media platforms as an option for Norwegian Tour de France partners.

A.S.O melder at prisen på disse løsningene ligger i spennet 500 000 NOK til 4,5 millioner NOK.

 

 

Tekst: Hege Mauroy

4. april 2019