Ti på Lorraine

Lorraine Dørum startet sitt eget eventbyrå i 1995 – som hun den dag i dag fortsatt jobber med. Da hun var yngre drømte hun om å bli advokat, kjendiscrushet var George Michael, og livretten var kjøttkaker i brunsaus.

For 22 år siden drømte om Lorraine om å starte et eventbyrå med et øye for detaljer. I 1995 ble byrået CIC Congress – Incentives – Conferences opprettet, og i dag har byrået 10 faste ansatte, hvor de ansatte også er partnere.

- Vi er ikke «kvinner på randen» men snarere «kvinner i støtet», og det er en dyd av nødvendighet i dagens marked. Vi er kjent for å være fremoverlente og ha fokus på kvalitet fra dag én. Det er vi stolt av, sier hun.

Til oss forteller Lorraine at det hun liker aller best med jobben sin er stresset, spenningen, og alle de gode samtalene underveis.

- Jeg elsker å starte på et prosjekt, lytt til kunden og kundens ønsker, dialogen, være på sporet etter de gode løsningene, utfordringene, spenningen, alle deadlines, stresset, generalprøven og «show-time». Det gir et kick hver gang. I tillegg er jeg veldig glad i mine gærne kollegaer. Vi har jobbet tett i mange år, hatt våre oppturer og nedturer. Teamet i CIC Event er en fantastisk «classy» gjeng, der alle har samme passion for jobben og kundene våre, sier hun.

Det hun liker minst er de gangene hennes bransje og kompetanse blir undervurdert.

- Jeg liker ikke de gangene vår bransje og vår kompetanse blir undervurdert. Som jeg pleier å si; vi selger ikke en flybillett eller et hotellopphold. Vi selger totalopplevelser og de er bygget på solid kompetanse, lang erfaring over mange år med krevende prosjekter og et uvurderlig nettverk både i Norge og utlandet.

10 kjappe med Lorraine:

Hvilket ord skriver du oftest feil?

• Kollega på engelsk…klarer ikke å få det inn på tross av at engelsk var mitt første språk.

Hva skulle du bli når du ble stor?

• Advokat.

Hvilken «kjendis» hadde du crush på i ungdommen?

• George Michael blant andre, fra Wham, selv om jeg ikke hadde hatt sjans på ham akkurat.

Hva er din favorittlåt – evt med hvem?

Hva måååå du ha om morgenen?

• En kopp sterk kaffe med litt melk og en gul, grønn banan fra kjøleskapet. Bananen må ikke være lunken!

Hvem skulle spilt rollen som deg i en film på eller teater?

• Dette måtte ha blitt en litt drama-queen ville nok min mann garantert ha sagt. Jeg har det ikke med å pakke ting inn.

Hva var livretten din som liten – og hva er livretten nå?

• Hm… før tenker jeg det var hjemmelagede kjøttkaker i brun saus med stekt løk. I dag er jeg opptatt av ren mat, helst fisk uten fete sauser, grønnsaker med et deilig glass tørr hvitvin til.

Din beste/morsomste/eventuelt verste opplevelse eller erfaring med spons – eller event?

• Hjelp! Det måtte være den gangen CIC Event var på jobb med 200 bilforhandlere på safari i buschen i Sør-Afrika, da himmelen bokstaveligtalt åpnet seg! Jeg insisterte den gangen på plan B i fall det skulle bli regn under vår planlagte «African Busch Braai Barbeque» under åpen himmel med «live cooking», afrikansk dans med mer. Leverandørene var ikke til å rikke. Ikke hadde det regnet på mange måneder og ikke var det forventet regn på lang tid… Og hva skjer? Maten er servert, alle koser seg, stemningen er på topp. Så hører vi et brak og på få minutter er leiren under vann. Katastrofe!

Da var det om å gjøre å holde hode kaldt, tenke kjapt selv om jeg hadde mest lyst til å vri hue rundt på et par stykker.
    Heldigvis skapte regnet så mange komiske situasjoner som «suppe-middag», total kollaps av taket laget av duk på alle jeepene og alle gjestene satt der søkk gjennomvåte på vei tilbake til lodgen. Takk Gud for mobil telefonen! Vi fikk hotellet til å rigge ny middag i restauranten med åpen bar etter middag. Ble tidenes fest og selvsagt

Gitt at du skulle hatt en annen jobb. Hvilken er det?

• Det måtte bli «Djevelens advokat». Det var alltid drømmen før jeg ble bitt av «reiselivsbasillen» for 100 år siden. Jeg er veldig detaljorientert, grundig, nøyaktig, har mye temperament, må ha oppgaver som gir mye energi og så hater jeg å tape.

Har du ett spørsmål du gjerne vil bli stilt?

• Tja, kanskje noe rundt samfunnsansvar? Noe i retning av: Føler du at du tilhører en bransje med samfunnsansvar?

Da vet vi det om Lorraine.

Tekst: Atosa Borghan

23. mars 2017