Ti på Jens-Petter

Jens-Petter Gjelseth jobber i Customer Operations sammen med fire andre medarbeidere i en kjernegruppe. Som liten var drømmen å bli kirurg, eller Eddy Merckx.

Jens-Petter, som opprinnelig er fra Tønsberg, liker krigshistorie og drivhuset sitt, jobbet som informasjonssjef i RiksTV i ni år, før han ble en del av Customer Operations.

- Vi er fem medarbeidere i en kjernegruppe sammen med over 100 dyktige medarbeidere på kundesenteret som skal bistå våre kunder. Jeg har fått tittel som «kundeombud» - jeg følger opp kunder, samarbeider md kundesenterets agenter, jeg (og resten av gruppen) prøver hele tiden å finne nye, bedre løsninger som skal gjøre det enda smidigere og hyggeligere å være kunde hos RiksTV, sier han.

Til oss forteller Jens-Petter at det av og til kan være en utfordring å være i dialog med RiksTVs mange kunder.

- TV er verdens største hobby, og det skal ikke stikkes under en stol at smertegrensen for en del er lav om ikke boksen og TV’n funker når TV-stolen er inntatt. Men så har vi også alle de flinke medarbeiderne på kundesenteret vårt som hver eneste dag, året rundt, kommuniserer med fornøyde kunder også. Denne kombinasjonen gjør at det å være tilknyttet et team som er ansvarlig for kundedialog på telefon, mail og på sosiale medier er en artig og spennende utfordring.

10 kjappe med Jens-Petter:

Hvilket ord skriver du oftest feil?

  • Parallelt….parallellt…

Hva skulle du bli når du ble stor?

  • Lege – drømte om å bli kirurg. Men karakterene, og interessen for medier og journalistikk, satte en stopper for det. Det er nok mange pasienter som er glade for det i dag. Og jeg selv.

Hvilken «kjendis» hadde du crush på i ungdommen?

  • Var aldri forelsket i noen kjendis. Men var voldsomt interessert i sport da jeg var liten. Drømte også om å være som en av de store gutta innen sykkel, langrenn eller på skøyter. Eddy Merckx – den belgiske sykkelkongen – var nok noe av det nærmeste jeg kunne komme heltedyrkelse. Han hadde alt; utseende, utstråling, talent, og han vant alt som var av betydning innen sin idrett og ble kåret til årets beste idrettsmann flere ganger.

Hva er din favorittsang – med hvem?

  • BEATLES! Har vært Beatles-fan siden jeg var veldig liten. Spiller medlemmene av denne gruppen ukentlig – både samlet og hver for seg. George Harrison for eksempel – han fremsto som et nesten like stort musikalsk geni som John Lennon og Paul McCartney da han endelig slapp til med egne produksjoner. Rubber Soul og Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band – er kanskje tidenes to største album, uansett artist. Jeg blir aldri lei …

Hva måååå du ha om morgenen?

  • Kaffe – og en kaffekopp til

Hvem skulle spilt rollen som deg?

  • Jack Nicholsson, Dustin Hoffman eller Robert Redford.

Hva var livretten din som liten– og hva er livretten nå?

  • Som liten i spiste jeg det aller meste fra havet, bortsett fra skalldyr. I dag spiser jeg alt fra havet – også skalldyr.

En god opplevelse eller erfaring med spons?

  • Som tidligere sportsjournalist – med sykkel som hovedfag: Dersom det finnes profesjonelle brukere av sponsorater må det, i mine øyne, være en del av disse profesjonelle lagene. Hvordan selskapene som er sponsorer bruker markedsmidlene til så mye mer enn å være en logo på drakten.

    I RiksTV har vi vært en del hopplandslaget i mange år. Veldig interessant å være en del av den sfæren – og en del av det vi samarbeidet om var spennende og lærerikt. RiksTV arrangerte ved to anledninger pressekonferanse der hoppsesongen og lagene ble presentert. En morsom begivenhet som vi gjerne bør følge opp.

Gitt at du skulle hatt en annen jobb?

  • Siden mitt første sommervikariat som journalist i lokalavisen hjemme i Tønsberg (den sommeren jeg fylte 19 år) har jeg jobbet med kommunikasjon. Informasjon, journalistikk, relasjonsbygging mellom intervjuer og intervjuobjekt, mellom leverandør og kunde, mellom TV-kanal og TV-seer. Eksperimentere med de forskjellige virkemidlene; Hva funker, hva funker ikke.

    Eurosport står foran meget krevende kommunikasjonsoppgaver når Discovery nå skal ha OL og fotball – og all annen toppidrett. Det kunne vært et drømmescenario å få være med å bygge opp en kommunikasjonsstrategi foran OL. Hvordan kan Eurosport bidra til at din interesse for sport blir enda bedre. Eller kanskje: Være rådgiver for folk som skal holde power point-foredrag. Her er det mye rart som får tilhørerne til å dette av, alt for tidlig.

Har du ett spørsmål du gjerne vil bli stilt?

  • Hva er forskjellen på sjef og leder? Misnøye med sjefen er en av hovedårsakene til at flinke folk mistrives på jobb eller slutter. Gode ledere har motsatt effekt. De er den viktigste premissen for engasjerte medarbeidere som leverer, trives og spiller hverandre gode.

Da vet vi det om Jens-Petter.


Kundeservicegjengen: foran fra venstrre Heidi Ystad Takla, Jens-Petter Gjelseth,
bak fra venstre Vibeke Henriksen, Sindre Hallandvik Langenes og Cathrine Hannemann.

 

Tekst: Atosa Borghan

18. mai 2017