Tett med påfyll

- Mars og april gir deg fem muligheter til faglig påfyll innen spons og event. Siste tilskudd er Baltic For Events Forum. Som medlem i foreningen har du spesialpris også på den, sier Hege Mauroy daglig leder i Sponsor- og Eventforeningen.

Nr 1: Allerede nå på mandag starter det IEG, for 36. gang.

Nr 2: Uken etter er det Frokostmøte i foreningens egen regi, 27. mars. Temaet er sikkerhet, terrorsikring og kaoshåndtering på arrangementer. Les mer og meld deg på Frokostmøtet HER

Nr 3: Dagen etter, 28. mars, går startskuddet for ESA sin satsning på en europeisk sponskonferanse: ESA Summit, SponsorLive i Bruxelles. Les mer og meld deg på ESA Summit HER

Umiddelbart etter Påske dukker mulighet fire og fem opp.

Nr 4: Den ene er SPOT:ON i København den 24. april om Brand activation. Les mer og meld deg på SPOT:ON HER

- Samme dag, det vil si 24. april, går startskuddet for Baltic For Events Forum. Den konferansen går over to dager og har som navnet sier fokus på event. Tema er Event Futurism: Ethics, Technology, Success, forteller Mauroy.

Nr 5: Baltic for Events Forum finner sted i Tallinn, Estland. Dag 1 er det full konferanse og get-togheter om kvelden. Dag 2, den 25. april, er det åpne presentasjoner for juryen av finalistene til Baltic Nordic Event Awards – presentasjoner som alle deltakere kan få med seg på dagtid og prisutdelingen er om kvelden. NB: Du kan også søke på Prisene Baltic-Nordic Event Awards. Les mer og meld deg på konferansen BFEF HER. Søk en av Prisene HER

- I vår bransje bør man alltid være på søken etter the next big thing, inspirasjon, møte nye potensielle samarbeidspartnere og leverandører, å se hva som rører seg i bransjene våre i andre deler av verden, samt å møte bransjekolleger. Alt dette får man dersom man besøker Baltic for Events Forum, sier Marcus Håkonsen i Nine Yards.

Håkonsen er en av to norske som dessuten skal bidra i det faglige programmet. Frederik Horn i JCP er den andre. Programmet ser du HER

Som medlem i Sponsor- og Eventforeningen har du hatt rabatt på IEG, får du gratis Frokostmøte 27. mars, rabatt på ESA Summit, rabatt på SPOT:ON og rabatt på Baltic For Events Forum.

Håkonsen forteller at han skal snakke om noe han brenner veldig sterkt for:

- Jeg skal holde en workshop om dette med å angripe brief på best mulig måte, det være seg kundesiden eller byråsiden.  Målsetningen skal alltid være å skape best mulig effekt, resultat og engasjement. Vi i Nine Yards søker alltid å utforme brief sammen med våre kunder ettersom dette ofte avduker nye og ulike utfordringer og målsetninger, og andre ønsker og tanker enn det som normalt kommer i en tradisjonell brief. Vi er med andre ord nødt til å ta briefprosessen på alvor for å gi best mulig ROI. Jeg blir stadig sjokkert over hvor lite enkelte legger i det å utforme en brief, så jeg kommer derfor til å snakke om viktigheten av å ta briefen på alvor og å utforme noen kriterier og punkter som alltid bør være med.

- I tillegg skal jeg snakke litt hvordan man bør angripe en brief som kommer i en pitch. De som kjenner meg vet at jeg har et anstrengt forhold til offentlige anbud og pitchprosesser, fordi disse prosessene ofte kjører over byråene. De har ofte svært dårlig utarbeidete briefer og er selvmotsigende når de ønsker at byråene skal levere ferdig løsningsforslag med sine anbefalinger når avgjørelsen til slutt faller på at pris vektes 40% eller mer.  Dette fører til at alt for mange av byråene dumper sine priser og går i mot bransjens beste og profesjonalisering - noe jeg er en stor motstander av. I workshopen skal jeg fortelle kundesiden om viktigheten av en god brief, og byråene hvordan de burde angripe en dårlig brief.

15. mars 2019