Stand by

Norske sponsorer står ved Johaugs side. To utenlandske sponsorer har derimot reagert.

I forrige uke ble det kjent at Johaug-sponsoren Fischer benytter seg av antidopingklausulen, og at de dermed bryter avtalen med Johaug.

Johaug er utestengt i 13 måneder etter å ha testet positivt på det anabole steroidet clostebol.

Det ble også kjent at en annen utenlandsk sponsor, Tag Heuer, har lagt Johaug-avtalen på is. Dette innebærer at avtalen ikke er sagt opp, men at Johaug ikke får prestasjonsbaserte penger så lenge hun ikke konkurrerer, skriver Nettavisen.

United Bakeries, som blant annet eier merkevaren Isklar, akter ikke å gjøre som Fischer, men vil fortsette samarbeidet med den norske langrennsstjernen, selv etter at dommen har falt.

- Vi bryter ikke med Therese. Hun har gjort en fantastisk jobb som ambassadør for våre merkevarer, og det er nå hun trenger vår støtte som mest, sier Remi Goulignac, grunnlegger av United Bakeries, til Nettavisen.

Goulignac har imidlertid forståelse for Fischers valg om å trekke seg ut.

- Vi forstår at Fischer, med flere hundre ambassadører i sin stall, må tenke annerledes, samt følge en forutsigbar og streng policy som gjelder alle utøvere, sier Goulignac til Nettavisen.

Styreformann Torbjørn Johannson i Asko sier til Bergens Tidende at det ikke har vært noe aktuelt tema for dem å avslutte forholdet.

I følge Kampanje, vil også Jordbærpikene fortsette samarbeidet som før.

(Kilder: Nettavisen, BT og Kampanje)

Tekst: Hege Mauroy
22. februar 2017