Spot på Espen

Unggutten som likte joikaboller og ville bli slakter er i dag markedsdirektør i Plan International Norge. Espen Kristiansen har bodd på Grønland, Ammerud og Grünerløkka.

Nå bor han på Montebello og foretrekker sushi. Venner fra østkanten mener klassereisen er fullført.

Det å utgjør en forskjell for de ungene Plan International hjelper er det viktigste for Espen i jobben han gjør.

- At jeg får møte enkeltindivider som reiser seg på tross av utgangspunktet. Vi kan lære mye av folk som har mindre enn oss og det er enormt inspirerende

Det han liker minst er det samme i alle jobber – reiseregninger. Favoritt samarbeidspartneren er Norges Håndballforbund.

- De har fokus på de riktige tingene og er ekstremt profesjonelle. Det er kanskje derfor de får resultater.

KORT OG GODT MED ESPEN:

Hvilket ord skriver du oftest feil?

• Har dårlig erfaring med å skrive ordet duger på mobiltelefonen. Det er alt for lett å trykke på S istedenfor D. Det fører til komplikasjoner..

Hvor kommer du fra?

• Jeg ble tatt med tang av to nonner på Vår Frues Hospital i Ullevålsveien.

Hvilken «kjendis» hadde du crush på i ungdommen?

• Jeg synes de personene som er i nærheten er mer spennende så «kjendiscrush» er ikke helt meg.

Hva er din favorittlåt?

• Vålerenga kjerke, med Klanen

Hva ville venner/kolleger sagt er «typisk deg»?

• At jeg snakker for mye..

Hvem skulle spilt rollen som deg?

Har du noen hobby, eller «sære» interesser?

• Jeg løper maraton.

Hva får deg til å le?

• Pinlige situasjoner. Alt som er over kanten. Gjerne politisk aktuelt. Alt i spennet mellom Monty Python, Tønne&Tusvik og John Lovett.

Hva gjør du på lørdag morgen?

• På en vanlig lørdag morgen går jeg tur med bikkja. Etterpå drikker jeg kaffe latte med kona. Gjerne før barna har stått opp.

Din beste opplevelse med spons – eller event?

• Hvis vi kan kalle en live tv-sending for et event så er det desidert morsomste "Håndballjentene gir tilbake", som vi produserte sammen med Monster for TV2 før sommeren. Stemningen var helt magisk og vi fikk en haug med faddere og 390.000 seere på årets varmeste dag. Det er gøy å skape nye ting i den trauste bistandsbransjen.

Gitt at du skulle hatt en annen jobb, hvilken er det?

• Jeg lever i nuet så det er vanskelig å forestille seg en annen, like fantastisk jobb. Det måtte være bistandsminister. Det er en jobb hvor man får utgjøre en forskjell.

Hvilket spørsmål vil du gjerne bli stilt?

• Hvordan kan jeg utgjøre en forskjell? Svaret er – bli Planfadder!

Da vet vi mer om Espen.

Tekst: Julie Skrøder