Sport med og uten e

- E-sport er ikke et mirakuløst fenomen som "automagisk" løser alle utfordringer knyttet til endrede bruker- og konsumentvaner hos barn og unge, sa Stein Wilmann, daglig leder i Nordavind på Frokostmøtet i forrige uke.

Han la til:

- Det er likevel en plattform med lav inngangsterskel (foreløpig) som potensielt gir stor gevinst dersom man har en plan og konkrete mål for hva man ønsker å oppnå innenfor feltet.

Tema for årets siste Frokostmøte dreide seg altså om e-sport: Hva er e-sport? Er dette egentlig sport? Er dette fremtidens idrettsgren?

Hadde du ikke anledning til å komme? Fortvil ikke:
Medlemmer av Sponsor- og Eventforeningen kan både laste ned foredragene OG se foredragene filmet&live HER

Førsteamanuensis ved UiB, Rune Aune Mentzoni, kunne både opplyse og berolige eventuelle engstelige sjeler i forsamlingen:

- Dataspill er en sunn fritidsaktivitet som vi bør være glade for, ikke bekymret for, at folk holder på med.

- Et lite mindretall har et problematisk forhold til spill og kan trenge hjelp til å slutte, men man kan fint være entusiast med spill som favorittaktivitet og hovedinteresse uten at det på noen som helst måte betyr at noe er galt.

Per Tøien, Idrettspolitisk rådgiver, NIF, kunne på sin side fortelle:

- E-sport er en spennende utfordring for idrettsbevegelsen.  Vår diskusjon handler ikke om den utvilsomme verdien av e-sport som aktivitet, særlig for ungdom, men om hvorvidt det er idrett eller ikke.

- Kun foreninger kan i dag bli medlemmer i Norges idrettsforbund, og særidrettene kontrollerer selv spilleregler og idrettenes utvikling.  Hvordan blir disse utfordringene håndtert i skjæringen mellom e-sportmiljøene og idrettsbevegelsen i fremtiden?

CEO i Good Game Harald Strømme hadde følgende å si:

- E-sport kommer som en flodbølge innover medielandskapet, mens unge mennesker flykter fra tradisjonelle kanaler og analog sport. Telenorligaen er Arken der druknende annonsører kan søke tilflukt. Vi har plass til én fra hver bransje.

Tilstede på Frokostmøtet om e-sport var Noobwork, som deltaker. Han representerer Norges største gaming kanal på norsk, på Youtube. Vi spurte Noobwork, alias Joachim Haraldsen, om en kommentar til utviklingen av e-sport i Norge:

- Utviklingen av esport i Norge går veldig tregt. For å endre dette må vi være flinke til å drive opplæring slik at de som sitter i mediehus, driver med merkevarer osv forstår hva dette er og at det er nå man må kaste seg ut i det – hvis ikke så kan det bli ekstremt dyrt i fremtiden å nå frem.

Men er det egentlig sport?

- Jeg bryr meg ikke om hva folk skal kalle dette. Dataspill på toppnivå er en prestasjon som det ligger uhyre mange timer bak og strategisk arbeid over flere år. Om folk mener det er sport eller ikke, kommer ikke til å forandre hvor stort dette er og hvor stort det kommer til å være de neste årene. Det jeg vet er at T-Sport er gammeldags og går nedover, sier Haraldsen.

Han legger til: T-sport står da for tradisjonell sport.

Henrik Alfheim og til høyre: Joachim Haraldsen alias Noobwork

Kan man leve av dette?

- Folk har levd av esport i siden sent 1990 tallet, nå er det enda flere som lever av dette. Selv har jeg levd av gaming i 6 år, avrunder Noobwork-Haraldsen, som er COO i Octagon esports, 25 år gammel og ranket som nr 1 i verden på World of Warcraft.

Styremedlem Lars Brockstedt Svendsen geleidet forsamlingen gjennom både presentasjonene og ikke minst den felles scenepraten.

En liten snutt før det faglige starter:

Mingle, fag & nettverk med nogot attåt - både før, under og etter:

Neste arrangement vi har er selveste Sponsor- og Eventprisen. Det finner sted 6. februar, med heldags Fagdag, parallelle sesjoner, mingling, tre-retters middag og kåringen av vinnerne. Les mer HER - Meld deg på HER.

23. november 2018