Sponsormarkedet og tall

Det europeiske sponsormarkedet økte med 5,7 prosent i 2016. Samtidig er det globale sponsormarkedet i 2017 anslått til å få en økning på 4,5 prosent.

- Vi har lykkes med å få tilgang til en rapport om det europeiske sponsormarkedet, som i tillegg tar for seg det globale, sier daglig leder i Sponsor- og Eventforeningen Hege Mauroy.

Hele rapporten, ESA SPONSORSHIP MARKET OVERVIEW, er tilgjengelig for medlemmer av Sponsor- og Eventforeningen. (Bli medlem HER)

Ta meg rett til rapporten

Rapporten, som er laget av The European Sponsorship Association, viser at det europeiske sponsormarkedet økte med 5,7 prosent i 2016. Fjorårets beløp var på EUR€27.15 milliarder mot EUR€25.70 milliarder i 2015.

Tallene viser at det er syvende året på rad som sponsormarkedet har økt.

- Samtidig kan vi se at både antall sponsoravtaler og verdien av avtalene også øker, forteller Mauroy.

Rapporten viser blant annet at fordelingen av midler til idrett/ikke-idrett har holdt seg relativt stabil de siste syv årene. Tallene er basert på ni europeiske land.


Hege Mauroy

Rapporten viser også til amerikanske IEG sine tall for det globale markedet over en sekstenårs-periode, der det totale sponsormarkedet ser ut til å øke med tilnærmet 4,5% i 2017.

- Du kan blant annet finne utvikling i rettighetsstrukturer, produktkategorier, bransjer og idrettsgrener - basert på enda flere kilder, forteller Mauroy.

Hele rapporten er tilgjengelig, gratis, for medlemmer av Sponsor- og Eventforeningen. 
(Husker du ikke din logg-inn info, ta kontakt med hm@sponsevent.no)

Ta meg til rapporten

Ikke medlem? Se medlemsfordelene her – og husk at nå betaler du kun 30% for resten av dette året.

(Kilde: ESA)

 

 

15. september 2017