Sponsor reagerer

- Jeg har forståelse for at Discovery beskytter rettighetene sine, men når spillere ikke kan stille opp i sportssendinger synes jeg de går for langt, sier Camilla Forberg divisjonsdirektør Merkevare i DNB.

Kampanje melder at dette handler om konflikten mellom fotballen og TV 2 – om bruken av nyhetsbilder i TV 2 programmet «FotballXtra; NFF, NTF og Fotball Media har tatt ut stevning mot TV 2 for det de mener er urettmessig utnyttelse av nyhetsretten til Eliteserien og OBOS-ligaen.

Forberg trekker en parallell til OL som Disocvery også har rettighetene til;

- Dersom det er et OL og Discovery har rettigheter til OL så må jo NRK ha lov til å intervjue Kjetil Jansrud, eller snakke med skadede idrettsutøvere som er hjemme. Jo mer de er til stede i norske kanaler, dess bedre er det for engasjementet rundt norsk fotball og det er det vi som sponsor av norsk fotball er opptatt av, sier hun til Kampanje.

Norsk Toppfotballs administrerende direktør Leif Øverland ønsker ikke å kommentere kritikken direkte, men mener det ikke er riktig at de har oppfordret til boikott av TV 2.

- Det er feilaktig at spillere ikke kan stille opp i sportssendingene til TV 2. Og vi er hundre prosent enig med Camilla Forberg i at det ville vært uhørt. TV 2 er hjertelig velkommen til å lage reportasjer, innslag og gjøre intervjuer med klubber, spillere og trenere som de alltid har gjort, og som andre medier gjør daglig. Men slik vi ser det er det ikke naturlig at profiler fra Eliteserien deltar i programmet «FotballXtra» slik det fremstår nå, så lenge vi er i en rettslig tvist om hvordan TV 2 utnytter nyhetsretten i programmet, sier Øverland til Kampanje.

Altibox, som er hovedsponsor for Eliteserien, mener det er opp til de tre aktørene – fotballen, TV 2 og Discovery – å ordne opp i dette.

- Jeg tror det er viktig å få fotballen tilbake til folket. Det er en fantastisk flott sport for flere enn de som spiller i Eliteserien. Det er mye glede i fotballen som tidligere forsvant litt bak høye betalingsmurer, sier administrerende direktør Thomas Skjelbred i Altibox.

(Kilde: Kampanje)

27. april 2017