Sponsing av journalistikk

Aftenposten er blitt felt to ganger av Pressens Faglige Utvalg, PFU, for å ha brutt god presseskikk.

Den ene saken er den såkalte Omkampen- saken: Kampen mellom Norge og Brasil 20 år etter at den fant sted under fotball-VM i Frankrike - da Norge vant. Omkampen gikk av stabelen på Ullevål 9. juni og denne gang vant Brasil.

I følge medier 24 er Aftenposten hovedarrangør for «Omkampen», og mediehuset har dekket kampen behørig gjennom det siste halve året: Denne dekningen nærmet seg til sammen 40 sider med redaksjonell omtale som kan knyttes til kampen - og det før kampen fant sted 9. juni.

Leder av PFU, Alf Bjarne Johnsen, sier følgende til M24:

- Det er ingen grunn til at man ikke skulle planlegge for å lage en egenannonse med informasjon om pris, billettopplysninger og annet. Dette er informasjon som hører hjemme i annonser og ikke redaksjonell omtale.

Den andre saken dreier seg om dokumentarserien Stuck. Serien er produsert for Aftenposten av TV Wonder AS i samarbeid med Plan International Norge, skriver medier 24.

I serien følger Aftenposten en 25-årig norsk jente til ulike land i Latin-Amerika, der hun treffer tenåringsjenter som på ulike måter er blitt utsatt for overgrep eller maktmisbruk.

Aftenposten selv mener det er en dokusåpe/realityserie – ikke aktualitetsjournalistikk.

- For meg er det åpenbart at dette er aktualitetsjournalistikk. Plan er ingen kommersiell aktør, men en ideell aktør som jobber med bistand og utvikling. Vi skiller ikke på det når det gjelder sponsing. Vi må forholde oss til Vær varsom-plakaten og den er tydelig, sier Johnsen til medier 24.

Sponsing av aktualitetsjournalistikk er ikke tillatt.

(Kilder: medier24)

 

 

Tekst: Hege Mauroy

18. juni 2018