Sponser to operaer

Oljeselskapet OKEA har inngått sponsoravtale med Opera Trøndelag og Operaen i Kristiansund til en verdi av over 2 millioner, fordelt mellom de to distriktsoperaene.

Det skriver ballade.no.

Hver av operaorganiasasjonene får 350 000 kroner per år, i tre år framover.

- På sang har det vært vår vurdering at det nytter å bidra. Derfor ønsker vi å være med å løfte operakunsten i hele aksen fra Kristiansund til Stjørdalen, sier Ola Borten Moe, en av grunnleggerne i oljeselskapet.

I 2018 undertegnet selskapet først en ettårig sponsoravtale med Operaen i Kristiansund, skriver ballade.no.

Selskapet ønsker nå å fortsetter samarbeidet med en større og lengre kontrakt. De ønsker også å utvide med kultursponsingen for å være synlig også i Trøndelag.

- Sang står allerede sterkt i regionen vår, men fortjener større satsing, mer oppmerksomhet og økt aktivitet. OKEA håper å bidra til at dette ytterligere kan forsterkes, utvikles og bygges ut. Nå blir det opera til folket, sier Borten Moe.

Operasjefen i Kristiansund, Line Lønning Andresen, gleder seg også over samarbeidet.

- Distriktsopera som Opera Trøndelag og Operaen i Kristiansund er med på å sikre kunst og kultur tilgjengelig for alle uansett adresse, og med sin brede kultursatsning innehar disse to institusjonene en nøkkelposisjon i arbeidet med å gjøre hver region til et attraktivt sted å bo.

- Det er også nytt at en sponsor går inn i to ulike operaselskaper og sponser disse med flere millioner over flere år. Dette gjør det mulig å produsere bærekraftige produksjoner som utnytter ressursene i større grad og setter mindre miljøavtrykk med gjenbruk av både kulisser og kostyme,  sier Operasjef i Trøndelag, Lars Eggen.

Kilde: www.ballade.no

Tekst: Julie Skrøder