Sponser kokkene

Culina er ny sponsor og samarbeidspartner med Norges Kokkemesteres Landsforening (NKL) og Norges kokkelandslag.

Horecanytt skriver at det er mangel på faglærte kokker i Norge og at NKL jobber aktivt med rekruttering til bransjen: Matopplevelser og turisme går hånd i hånd, og med et reiseliv i vekst, er det viktig for næringen å ha faglærte kokker som kan gi turistene matopplevelser de forteller om hjemme.

Men kokkemangelen berører langt flere områder enn reiseliv og turisme, melder Horecanytt. Med større fokus på måltider og mat i alle livets faser vil behovet for kokker bare øke i skoler, barnehager og på institusjoner.

- Ved å ha kokkelandslag man kan se opp til og la seg inspirere av, vil man naturlig få rekruttert inn nytt blod. Rekruttering til langrenn og alpint har eksplodert de siste årene, og det er utvilsomt et resultat av sterke prestasjoner fra store personligheter som Petter Northug og Aksel Lund Svindal, skriver Culina i en pressemelding.

Alt landet står foran en eldrebølge, der de eldre er ressurssterke og har et annet syn på mat enn man hadde for bare få år siden - forsterker behovet for tilvekst av faglærte kokker.

- Å få løftet frem de flinkeste kokkene i Norge er derfor viktig, både for å vise verden at vi kan mat i Norge, og for å trigge neste generasjon til å velge kokkefaget. Å få samarbeide med landslagene vil uten tvil gi inspirasjon internt, og vi tror også at Culina kan bidra med nyttig kunnskap til NKL, heter det i pressemeldingen.

Culina er leverandører av storkjøkkenutstyr til det profesjonelle storkjøkken. Sponsoravtalen har trådt i kraft.

(Kilde: Horecanytt)

27. februar 2018