Sørlandets Kunstmuseum

Color Line skal i dialog med Sørlandets Kunstmuseum for å se på mulige samarbeidsformer omkring den planlagte Kunstsiloen i Kristiansand.

Å gå inn som sponsor av Kunstsiloen har ikke vært drøftet, men konserndirektør i Color Line, Helge Otto Mathisen, sier til Fædrelandsvennen at kulturturisme er et satsingsområde Color Line har store forventninger til.

- Kunst- og kultur scorer høyt i internasjonal sammenheng, og kan vi koble kunstopplevelser i Kristiansand med lokalkultur i Setesdal, snakker vi store potensielle tall, sier Mathisen, til avisen.

Mathisen tror 150.00 årlige gjester til Kunstsiloen er krevende, men mulig.

- Det som skjer i Kristiansand er innmari spennende, og jeg tror 150.000 gjester er fullt oppnåelig når man både ser på markedet lokalt, nasjonalt og internasjonalt, sier han til Fædrelandsvennen.

- I Oslo har vi i flere år hatt samarbeid både med Operaen og Munchmuseet, og vi har avtale om å bruke dem internasjonalt når vi markedsfører Oslo og tilbudene våre, forteller han.

Mathisen forteller til Fædrelandsvennen at det i fjor ble solgt ca. 60.00 såkalte «Oslo-pakker», for de som kommer til Oslo for å spesifikt for å oppleve byen, overnatte på hoteller og få billetter til opplevelsestilbud.

Samarbeidet med Operaen kom i stand da bygget sto ferdig i 2008, og Mathisen mener det nye Munchmuseet som skal stå ferdig rett ved siden av operaen i 2019, gjør tilbudet til turistene enda mer interessant.

- Det er spennende å trekke en parallell til Kristiansand som allerede har Kilden, og som har muligheten til å bygge et kunstmuseum av internasjonalt format rett ved siden av, mener Helge Otto Mathisen.

(Kilde: Fædrelandsvennen)

 

 

Tekst: Julie Skrøder

Foto/illustrasjon: kunstsilo.no

29. januar 2018