Samtlige fornyer sine avtaler

Rogaland Teater har i 2020 hatt flere av sine store sponsoravtaler oppe til forhandlinger - og samtlige har fornyet sine avtaler med teateret.

Naturlig nok var teateret svært spente på hvordan det skulle gå med forhandlingene i et år som dette.

- I vår var vi alle bekymret for hvordan verden skulle gå. Vi fant fort ut at det var lurest å utsette forhandlingene til etter sommeren. Da fikk begge parter tid til å tenke seg om og vi ville ha mer kontroll på hvordan pandemien påvirket oss alle, sier Teaterdirektør Ellen Math Henrichsen til Aftenblandet.

Tross bekymringer ble alle avtalene fornyet på omtrent samme nivå som før.

- At alle våre partnere har valgt å fornye avtalene sine med oss er noe vi er utrolig stolte over, sier Kirsti Bjerva, Salgs- og markedssjef i Rogaland Teater.

Aftenbladet skriver at dette for Rogaland Teater betyr 4 millioner kroner i årlig sponsorinntekter, og selv om det utgjør en liten prosent av teaterets budsjett på 100 millioner kroner, er avtalene kjempeviktige, ifølge direktøren.

- I et normal-år har vi om lag 15 millioner kroner i billettinntekter. Smittevernrestriksjonene gjør at vi neste år må halvere disse inntektene. Det sier noe om størrelsen på bidraget fra sponsorene, sier Henrichsen til avisen.

Blant annet har OBOS fornyet avtalen med tre nye år.

Boligbyggelaget sponser både Rogaland Teater og Utopia. Til sammen bruker selskapet mellom 2,5 og 3 millioner kroner på disse kulturaktørene neste år, skriver Aftenbladet.

- Dette er ikke avtaler for å redde dem i krevende koronatider. Dette er treårige avtaler som vi ville inngått uavhengig av pandemien. Som alle andre regner vi med at denne smittesituasjonen går over, sier sponsorrådgiver Hege Irene Asplund i Obos til Aftenbladet.

- Vi bygger boliger, men vil også bidra til livet mellom husene. Vi tror en by med rikt kulturliv er et godt sted å bo. Rogaland Teater og Utopia er to viktige kulturaktører i Stavanger som utfyller hverandre veldig godt, fortsetter hun til avisen.

Toppbilde:Teaterdirektør, Ellen Math Henrichsen.

13. nov 2020