Right To Play 2019

Right To Play Norge satt ny innsamlingsrekord i 2019, og legger bak seg sitt mest effektive år noensinne.

Right To Play er en internasjonal organisasjon som bruker lek som metode for å beskytte, utdanne og styrke barn. Årlig når Right To Play 2,3 millioner barn i Afrika, Asia og Nord-Amerika.

- Samarbeid med næringslivet er en av våre viktigste inntektskilder, og har i stor grad bidratt til fjorårets resultat. Gjennom informasjonsarbeid, kampanjer og aktivisering har vi i samarbeid med våre partnere inspirert ansatte, kunder og publikum til å bidra til vårt viktige arbeid. Sammen har vi gitt flere barn den livsviktige leken, skriver de i en pressemelding.

Dette er noe av det som skjedde i 2019:

Right To Play charity event 2019

Hvor: Hotel Bristol i Oslo

Når: 05.06.2019

Konsept: Right To Play så et stort potensial i økt støtte fra High Networth Individuals (HNWIs). Med bakgrunn i suksesscases fra Right To Play USA og Canada, ville vi teste ut veldedighetsmiddag som et selvstendig event for innsamling fra HNWIs i Norge. Arrangementet inkluderte auksjon, underholdning, møte med ambassadører og innslag fra arbeid i felt. Middagens hovedformål var å samle inn penger til Right To Plays arbeid gjennom auksjon. Right To Plays partner, Fieldwork, bidro inn i prosessen med planlegging og teknisk gjennomføring.

Kommunikasjonen foregikk 1:1 med Right To Play sitt nettverk, samtidig som Facebook ble brukt for å formidle auksjonsobjektene som alle kunne by på uavhengig av tilstedeværelse på charity eventet.

Resultat: Skattum Holding gikk inn som hovedsponsor på eventet. 155 gjester fikk servert 3-retters middag mens bidrag fra scenen balanserte mellom formål og underholdning. Det ble samlet inn over kr. 1,4 millioner i forbindelse med eventet. Right To Play charity event 2019 viser at det er rom for veldedighetsmiddag som frittstående event og at det er mulig å skape et betydelig engasjement og bidrag gjennom denne type arrangementer. Eventet ble nominert som Årets High Five på Sponsor- og eventprisen 2020.

Santander løpedugnad:

Hvor: Oslo og Stavanger

Når: Oslo 10.10.19/ Stavanger 13.10.19

Konsept: I samarbeid med vår bedriftspartner Santander Consumer Bank Norge arrangerte vi løpedugnad mot barneekteskap. Målet med løpedugnaden var å sette fokus på barneekteskap og samle inn bidrag til en bedre fremtid for jenter i utviklingsland. Arrangementet var åpent for alle. Vi la opp til runder på om lag 3 km hvor vi var til stede ved oppstart og tok i mot de som kom for å delta. Facebookarrangementer informerte om det praktiske og bakgrunnen for aktiviteten:
I forbindelse med den internasjonale jentedagen inviterer Right To Play og Santander Bank til løpedugnad. Målet er å sette fokus på barneekteskap og samle inn mest mulig midler som kan bidra til en bedre fremtid for jenter i utviklingsland.

Det er gratis å delta, og for hver runde man løper/går rundt Sognsvann donerer Santander 250 kr. til Right To Play. For hver runde som blir registrert, vil et barn få mulighet til å delta i våre prosjekter i et år. Eventet er for alle, store og små - så ta med hele familien eller vennegjengen! Vi registrerer runder fra 16:00 - 19:00.

Alle deltagerne logget antall runder gjennom våre SMS-løsning, noe som gjorde det enkelt å notere alle rundene samt følge opp deltagerne med sluttresultatet. All kommunikasjon ble utført på egne plattformer. Vi hadde med bilderamme og alle som løp ble motivert til å legge ut bilde av seg selv i SoMe for å vise sitt engasjement og bidrag.

Resultat: Vi har aldri opplevd så høyt engasjement og detagelse på lignende arrangement. Reach på Facebook endte på 69 000 og vi fikk 149 delinger på arrangementet. Det var 1 250 deltakere på løpedugnadene som til sammen løp 2 802 runder. Det ble samlet inn kr. 700 500,-, noe som gir 2 802 barn mulighet til å delta i våre programmer i ett år.

Oppmøtet var over all forventing, og det er tydelig at mange engasjerer seg i kampen mot barneekteskap. «For oss i Santander er det viktig å jobbe for at jenter har de samme rettighetene uansett hvor i verden de vokser opp, og programmene til Right To Play - hvor 47% av deltagerne er jenter - bidrar i stor grad til dette», sier Anne Berndtsson, Sponsorship Manager Santander Consumer Bank Norge.

PGS 7 ganger rundt jorda:

Hvor: Alle ansatte/ globalt

Når: 01.08.19 - 31.12.19

Konsept: PGS initierte en intern aktivitetskonkurranse der ansatte fikk ett poeng per minutt med aktivitet. Interneventet ble godt mottatt hos de ansatte og skapte svært godt engasjement i tillegg til at medarbeiderne økte sin fysiske aktivitet og kom i bedre form. Administrasjon og ansatte ønsket at engasjementet skulle generere penger til et veldedig prosjekt. Right To Play ble valgt som mottaker av støtten.

Resultat: 480 PGS ansatte gikk, løp, syklet og rodde til sammen 281 855 km de ukene kampanjen pågikk. Hver kilometer som ble registrert i bedriftens Fitness Fundraiser program genererte en donasjon til Right To Plays programmer. I løpet av tidsperioden på fem måneder tilbakela deltagerne i snitt 4 km hver dag, noe som bidro til en donasjon på til sammen USD. 30 000,- til Right To Play. Gøy å se at halvparten av de som deltok i konkurransen jobber off-shore.

«Å støtte ‘Right to Play’ var et inspirerende mål for våre ansatte og vi er både imponert og takknemlige for at så mange bidro med så mye. Vi har ansatte over hele verden og det var gøy å se den positive responsen og engasjementet da vi fortalte om Right to Play og programmene som hjelper barn i så mange land» Magnus Christiansen, VP HSEQ.

Anton Sport:

Hvor: I butikk samt i utsalg under Oslo Maraton

Når: 01.06.19 – 30.06.19, 01.08.19 – 31.08.19, 21.09.19 (Oslo Maraton)

Konsept: Anton Sport har siden 2012 samarbeidet med Right To Play og aktivisererer samarbeidet med kampanjen Rund opp kassalappen som samtlige butikker utfører to ganger i året. Anton Sport har også Rund opp kassalappen kampanje i sitt utsalg under Oslo Maraton.
Kampanjene går ut på at kundene som handler får spørsmål om de vil runde opp kassalappen, og støtte Right To Play sitt arbeid med tilsvarende beløp de legger til salgssummen på varene de har handlet.

De ansatte får god innsikt i Right To Play sitt arbeid i forkant av kampanjene som bidrar til intern motivasjon og engasjement rundt samarbeidet. Right To Play ferdigstiller materiell til butikkene slik at sluttbruker enkelt får innsikt i kampanjen og formålet. Tema for fjorårets kampanjer var Right To Play sitt arbeid med å få barn ut av barnearbeid og inn i skolen. Prosjektet Jam Suka i Mali, som hjelper barn ut av farlig gruvearbeid, var fokus for Anton Sport samarbeidet 2019.

Resultat: Anton Sport sin donasjon i 2019 endte på hele kr. 550 000,- og hjelper 2200 barn inn i våre programmer. Inspirerende å se hvordan ansatte og sluttbrukere har engasjert seg og bidratt med viktig støtte til Right To Play sitt arbeid med å beskytte, utdanne og styrke barn i utviklingsland.

Bilder: Right To Play

22. juni 2020