Reklameeffekt i juryen

- Juryen til Sponsor- og Eventprisen er klar. Denne gang inkorporerer vi reklamebransjen og ledervervet går til akademia, sier Ann-Kristin Syversen, styremedlem i Sponsor- og Eventforeningen.

Juryleder for Sponsor- Eventprisen 2018 blir Rune Bjerke.  Han er førsteamanuensis ved Høyskolen Kristiania og ga i fjor ut boken Eventledelse og sponsing. Bjerke er dessuten emneansvarlig for fordypningskurset Eventledelse, Sponsing og Digital kommunikasjon ved Høyskolen.

- Jeg er opptatt av å kunne dokumentere effekter og verdiskapning av investeringer i markedsføringsverktøy. Nå gleder jeg meg til å se på sponsing og event spesielt, forteller jurylederen.

Med seg har Bjerke, henholdsvis både administrerende direktør i McCann Reklamebyrå Linda Nordheim og daglig leder i analyseselskapet Sponsor Insight, Vegard Arntsen.

- Det er første gang vi innlemmer reklamebransjen i juryen. Gjennom Linda Nordheim får vi dermed dekket et enda mer helhetlig markedssyn, med spons og event som naturlige deler av marketingmixen. Samtidig får vi dra nytta av den enorme faglige kunnskapen til Hedersprisvinneren Vegard Arntsen, sier Syversen.

Syversen er selv sponsorsjef i TINE. Den andre sponsoren i juryen er Norsk Tipping med sponsorrådgiver Thomas Johansen.

På evenfeltet er juryens spisskompetanse styrket ved Camilla Bredesen, som denne uken har gått fra mange års virke i Gyro til å bli senior rådgiver i 6. Sans.

Objektsiden stiller med Rogaland Teater ved Kirsti Bjerva, som til daglig er salgs- og markedssjef ved Rogaland Teater – i tillegg til at hun sitter i Sponsor- og Eventforeningens styre, samt Gunn Inger Røkke Ruud som er teamleder næringsliv og major donors i Kirkens Nødhjelp.

Den samlete jury består av åtte personer, med seks nye jurymedlemmer og to som representerer kontinuitet. Juryleder Bjerke var med i fjorårets jury, da som jurymedlem og Camilla Bredesen stiller i år igjen som jurymedlem.

- Juryen skal totalt sett inneha kompetanse, vilje og evne til kunne vurdere, nominere og kåre de beste vinnerne. Hver enkelt bringer dessuten med seg meget nyttig erfaring fra tidligere posisjoner – i tillegg til sine nåværende stillinger. Nå har vi et team som står til gull, sier Syversen.

Juryleder Bjerke ser frem til oppgaven med å kåre de beste aktørene innen spons- og eventbransjen.

- Her har vi dyktige bransjefolk som kan vurdere bidragene ut i fra et solid faglig ståsted, forteller Bjerke.

(Fra venstre: Thomas Johansen, Linda Nordheim, Ann-Kristin Syversen, Camilla Bredesen, Gunn Inger Røkke Ruud, Vegard Arntsen.
Foran: Rune Bjerke. Kirsti Bjerva var ikke tilstede da bildet ble tatt).

Sponsor- og Eventprisen skal være en anerkjennelse for dokumentert, målrettet, strategisk og nyskapende arbeid med bruk av sponsing eller event som kommersielt virkemiddel. Målene og resultatene skal kunne beskrives.

- Vi skal også huske at prisen skal være en honnør til mottaker, en spore til videre arbeid og ikke minst: Til inspirasjon for andre, sier Bjerke.

Sponsor- og Eventprisen består av ti kategorier. Noen kategorier er spesifikt avgrenset til event, objekt eller sponsor mens flere kategorier er åpne for alle tre.

- Og vi åpner for å søke Sponsor- og Eventprisen i neste måned, avrunder Syversen.

Se saken på Kampanje HER

Kirsti Bjerva - også i juryen.

Tekst og foto: Hege Mauroy

22. september 2017