Raus deling

Foreningens styreleder, Gunnar Glavin Nybø, fikk ideen til denne uformelle praten i mindre grupper på IEG-konferansen i Chicago. Slik ble Fagforum til. Alt tyder på at formatet har kommet for å bli, sier daglig leder i foreningen Hege Mauroy.

Forrige torsdag var femti mennesker samlet på MESH. Flere skulle det heller ikke være. Tre grupper med prisvinnende gruppepratere fra NHO, Gyro, Statoil, IKEA og Røde Kors delte sine erfaringer og kunnskap med gruppen sin.

Vellykket? Les her:

- Lærerikt og inspirerende å få diskutert aktuelle temaer i små grupper. Stor takk til de tre vinnerne av Sponsor- og Eventprisen 2017, som åpent delte erfaringer og synspunkter. Likte spesielt godt den uformelle stemningen - absolutt verdt å sette av et par timer til dette, sier Caroline L. Kapstad, Partneransvarlig/Corporate Relations i UNICEF Norge.

- Det var første gang jeg deltok på Sponsor- og Eventforeningens arrangementer etter at vi meldte oss inn før jul i fjor. Jeg koste meg med den faglige inputen, da det var fokusert på det «vi» ønsket å vite og lære, og ikke nødvendigvis kun hva foreleser ville fortelle om. De små gruppene gjorde det lettere å stille spørsmål og få gode svar, føler jeg. Jeg fikk også pratet med noen av de andre deltakerne og presentert Teater Manu, så jeg er veldig fornøyd med utbyttet av ettermiddagen, forteller Morten Sletten, Kommunikasjonsansvarlig i Teater Manu.

- Dette var et spennende initiativ og kul anledning til å treffe gamle og nye bransjekolleger. Jeg fulgte presentasjonen til NHO/Gyro og ble positivt overrasket over både formatet og innholdet i seansen. Vi kom tett på deres tanker og vurderinger rundt produksjonsprosessen, og settingen tillot oss å stille seriøse og trivielle spørsmål om hverandre. Avslappet, jovialt og inkluderende.Veldig raust av Harald og Silje å by på dette, sier Erlend F. Syltevik Senior Rådgiver i Medvind Eventbyrå.

- Fagforumet med Lena Hansen i Statoil om Morgendagens helter var inspirerende og lærerikt. Det semi-strukturerte opplegget og den uformelle settingen gjorde det enkelt for oss som deltakere å bli engasjert i samtalen. Flott å komme tett på en åpen og ærlig ekspert med allsidig erfaring, forteller Annette den Ouden, Events manager i Statkraft.

- Jeg opplevde det som veldig lærerikt å komme så tett innpå en av de største og mest toneangivende sponsorene på Norsk kontinentalsokkel, Statoil. Å bevege seg fra gammeldags tenking hvor logosynlighet kommer først, tett fulgt av gavementalitet til for eksempel kompetanseoverføring, skape engasjement, og internmotivasjon som grep mot sykefravær er et arbeid som krever langsiktig involvering og gjensidighet. Statoil har i sitt kultursponsor arbeid vært opptatt av å skape noe sammen med sine objekter. I retur krever de at objektene byr på seg selv og legger til rette for kompetanseoverføring, muligheter for å kunne engasjere ansatte og et samarbeid som skal resultere i at folk generelt synes at Statoil er ”Allright”, forteller Sebastian Lech, Rådgiver i Heia de som vinner.

- Fagforum var både hyggelig og faglig utbytterikt. Det er fint å få innsikt i andres erfaringer gjennom presentasjon i mindre grupper og diskusjon. Arenaen er ypperlig til å knytte kontakter i bransjen, sier Marit Sophie Egge, Spesialrådgiver/Aksjonsleder Rosa sløyfe.

- Det var både svært nyttig og hyggelig å delta i Fagforum. At det kun var en liten gruppe deltakere gjorde at det ble en direkte og god dialog med foredragsholderne. De var veldig generøse med å dele av sin kunnskap og vi fikk umiddelbart utfyllende svar på våre spørsmål. Det var også lett å komme i kontakt med de andre deltakerne, og det ble en fin sosial gruppe å «mingle» med, sier Josephine Østern,
Markedsrådgiver og sponsoransvarlig i Norsk Folkemuseum.

- MESH setter en fin ramme for dette fagforumet, hvor man får muligheten til å se nærmere på vinnercasene i mindre grupper. De små gruppene gjør at man får pratet og diskutert casene i en uformell setting, samt at alle som ønsker kan komme til orde. En hyggelig møteplass som også legger godt til rette for den sosiale minglingen i etterkant, forteller Benjamin Hunnestad, Key Account Manager Event/PCO hos Thon Hotels.

- Fagforum var interessant og bra. Muligheten til å dykke inn i konkrete case er alltid lærerikt, og Ikea og Røde Kors delte raust av sine erfaringer rundt et veldig spennende case. Jeg likte godt formen med uformell presentasjon i en mindre gruppe, det ga en fin og annerledes dynamikk. En kort oppsummering av de andre to case`ne var også interessant. Og veldig trivelig med prat og nettverksbygging på MESH etterpå! sier Hege Østmo, Markeds- og sponsorsjef hos Nobels Fredssenter.

- Enhver anledning til å lære av andre aktører er en god anledning. Jeg synes at det er flott at Sponsor- og Eventforeningen tilrettelegger for kompetanseutveksling på tvers av sektorer, og at prisvinnerne deler av sine suksesshistorier!, sier Mathilde Johnsen,Sponsor- og markedsansvarlig på Astrup Fearnley Museet.

Mer og fler fra Fagforum:

Ann-Kristin Kreutz/Ekko Agency og Sigrid Tofte Røiri/DNO&B

Gudrun Lægreid/IKEA og Eivind Sørlie/Statkraft

Et glass etterpå

Herrene hilser

IKEA deler

Oppsummering i plenum

Smalltalk

TAKK for at dere deler!

Det blir Fagforum til høsten også. Og det blir på MESH.

- I mellomtiden kan du melde deg på vårt Frokostmøte 23. mars – for eksempel, smiler Mauroy.

Les mer om Frokostmøtet 23. mars, HER

10. mars 2017