På ballen

For kort tid siden skrev produksjonsleder og partner Linda Byrknes i 6.Sans et debattinnlegg der hun etterlyser felles bransjenorm og kjøreregler for pitch- og anbudsprosesser. Det skjer nå.

Du kan lese det Byrknes har skrevet HER – innlegget har også har stått på Kampanje. I kjølvannet av Byrknes sitt innlegg oppfordret partner og kreativ leder i Gyro, Kristian Kirkvaag, denne helgen eventbransjen selv til å takke nei til å delta i enkelte pitch- og anbudsrunder. Les saken på Kampanje HER

- Vi ser behovet for å ha en felles forståelse av hva som er god forretningsskikk, hensiktsmessig atferd og praksis gjennom relevante anbefalinger til nytte for både kjøper og tilbyder. Sponsor- og Eventforeningen tar ballen, sier daglig leder i foreningen Hege Mauroy.

Hun forteller videre:

- Det er særlig markedsføringslovens §25 om god forretningsskikk som er relevant. Det finnes en del anbefalte rutiner ved kjøp av tjenester fra reklame-, medie-, pr- eller designbyrå. ANFO Annonsørforeningen og flere bransjeorganisasjoner har stått bak disse. Vi er nå i dialog med dem for å dra nytte av dette til beste for vår egen bransje, sier Mauroy.

Administrerende direktør i ANFO, Jan Morten Drange, mener det er flere ting som spiller inn i slike anbefalinger.

- Struktur, rettferdighet og forutsigbarhet er helt avgjørende, skriver Drange i sin blogg relatert til Byrknes sitt innlegg.

I Sverige har Sponsrings & Eventföreningen og Sveriges Annonsörer (ANFO i Sverige) tidligere gått sammen for å lage anbefalinger i pitchprosesser.

- Initiativet er nå tatt her i Norge slik at vi kan tilpasse, tilrettelegge og ha tidsaktuelle anbefalinger for norske forhold, sier Mauroy.

ANFO-direktøren er positiv til dette.

- Jeg ser det som hensiktsmessig og ønskelig at vi lander på noe som er tidsriktig og som en helhetlig kommunikasjons- og marketingbransje kan stå bak, inkludert flere byråtyper og kundesiden. Det vil gi oss tyngde, bredde og et stort nedslagsfelt. Jeg tror det er en av suksessfaktorene, og ikke minst praktiseringen av anbefalingene, sier Drange.

10. oktober 2017