Operaen + Red Bull

Energidrikkprodusenten blir hovedsamarbeidspartner med Den Norske Opera & Ballett gjennom en langsiktig avtale.

Det opplyses i en pressemelding.

Operaen blir arena for sitt første idrettsarrangement 15. august 2020 når den verdensomspennende klippestup-serien Red Bull Cliff Diving byr på høytsvevende og akrobatiske stup fra operataket. 27 meter over havoverflaten.

Det er på bakgrunn av dette arrangementet at avtalen, som gjør Red Bull til hovedsamarbeidspartner for DNO&B frem til og med 2024, er inngått.

- Den Norske Opera & Ballett skal gjøre kunst viktigere i folks liv, gjennom å presentere opera og ballett av ypperste klasse. For å nå ut til stadig flere mennesker er det viktig for oss å samarbeide med synlige aktører som disponerer kraftfulle kanaler. Red Bull har gjennom mange år bygget seg opp et renommé som en solid og ettertraktet partner, og det er derfor med glede og stolthet at vi nå inngår denne samarbeidsavtalen, sier kommersiell leder i Den Norske Opera & Ballett Anna Hereid.

- Et sentralt element i avtalen er Red Bull Cliff Diving, som vil vise frem Operaen – som den unike arenaen den er – på en ny og spektakulær måte, fortsetter Hereid.

Det blir også første gang siden åpningen i 2008 at operahuset i Bjørvika samler tusenvis av tilskuere til en idrettskonkurranse.

- Arbeidet som ligger bak prestasjonene til deltagerne i Red Bull Cliff Diving har klare paralleller til dedikasjonen, terpingen og disiplinen som kreves av våre kunstnere for å gi publikum store opplevelser innenfor scenekunsten. Denne koblingen mellom idrett og kultur synes vi er spennende, sier Hereid.

- Vi ser frem til samarbeidet med Red Bull og gleder oss stort til å skape en unik folkefest på Operaen når verdens beste klippestupere kaster seg ut i Oslofjorden, avslutter hun.

Toppbilde: Dean Treml/Red Bull Content Pool

22. jan 2020