NFFs reaksjon på UEFAs regnbuenekt

- Bør støtte forslaget

- Vi mener at UEFA bør støtte forslaget om at regnbuefargene skal pryde stadion, sier direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt, Gro Tvedt Anderssen i NFF til kampanje.com.

Tirsdag ettermiddag publiserte Norges Fotballforbund (NFF) et innlegg hvor landslagsspillerne Martin Ødegaard og Maren Mjelde poserer med kapteinsbind i regnbuens farger. Ødegaard holder også opp et regnbue-kort og bildet har bildeteksten «Fotball for alle! Uansett bakgrunn og hvem du elsker – alle skal føle seg trygge i fotballen. Fotballandslaget støtter regnbuen».

Innlegget kom bare timer etter UEFA sa nei til regnbuemarkering i München i forbindelse med onsdagens kamp mellom Tyskland og Ungarn.

Det europeiske fotballforbundet (UEFA) opplyste at søknaden ble avslått fordi de anser den planlagte markeringen for å være et politisk svar på en nylig vedtatt ungarsk lov. Ungarns folkevalgte har vedtatt et forbud med klart flertall i nasjonalforsamlingen mot «promotering av homofili» overfor mindreårige.

Kampanje har vært i kontakt med Norges Fotballforbund og direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt, Gro Tvedt Anderssen.

- Er Instagram-innlegget en reaksjon på UEFAs nei til tysk regnbue-markering?

- Posten med kapteinene var en planlagt post for å markere årets pride, selvsagt aktualisert av UEFAs nei til å lyse opp stadion i dag. Vi har lagt ut egen post for å markere vår holdning i saken. UEFA ber folk signere for «Equal Game» på sin hjemmeside, med underteksten «We can only fight discrimination if we stand together as a team». Regnbuens farger går derfor hånd i hånd med UEFA sine verdier, sier Anderssen til Kampanje.

- Vi mener at UEFA bør støtte forslaget om at regnbuefargene skal pryde stadion. Vi vil følge opp dette ovenfor UEFA, fortsetter hun.

Toppbilde: Martin Ødegaard og Maren Mjelde
Foto: Skjermdump Instagram / NFF