Nettverkskultur

- Det hele startet som idé over en lunsj i operaen for snart tre år siden. Så ble det nettverk på Facebook våren 2015, sier Hege Irene Asplund sponsorrådgiver i OBOS.

I dag har Facebookgruppen nesten 60 medlemmer. Og i går hadde de sitt åttende frokosttreff – i det virkelige liv.

- Vertskapsrollen går på rundgang og nå ville vi invitere og presentere teatret og ulike prosjekt som kan være relevant og inspirerende for andre kulturaktører, sier kommunikasjon- og marknadssjef Thine Sletbakk Bugge ved Det Norske Teatret.


Thine Sletbakk Bugge og Hege Irene Asplund

Rundt halvparten av gruppen møtte opp til den uformelle samlingen med smakfull frokost og faglig felleskap.

- Hele poenget ligger i å ha en uformell møteplass for oss som jobber i kulturbransjen og våre samarbeidspartnere. Da kan vi dele gode prosjekt, og initiere samarbeid innen vårt felt, sier Kirsti Ervik storkundeansvarleg hos vertskapet.


Kirsti Ervik og Thine Sletbakk Bugge

Gruppen består av objekter så vel som sponsorer og har geografisk spredning til Bergen, Trondheim og Stavanger.

- Vi er ikke en arena for kjøp og salg. Vi trenger rett og slett hverandre i et felles behov for å lufte tanker og ideer om vårt eget arbeidsfelt. Og ikke minst opplever jeg at vi heier på hverandre, forteller Asplund.

Nettverket ble startet av Mona Rafn, daværende sponsorsjef hos Den Norske Opera & Ballett (nå sponsorsjef ved Nationaltheatret) samt Hege Asplund, den gang som nå i OBOS.

- Til å begynne var vi ca 15 stykker. Nå er vi altså snaut 60. Jeg tror det er en passe størrelse. Blir vi for store mister vi nok noe av det intime og nære preget som vi tror på, sier Asplund.

Klippet fra første FB-post i mai 2015:

  • Kulturlivet i Norge er lite miljø. De som jobber med kultursponsing er et enda mindre miljø. Vi, Mona Rafn og Hege Irene Asplund, kjenner begge på at det finnes få uformelle arenaer i dette miljøet der relasjoner kan bygges, fag drøftes, ideer kastes og myldres.
    Vi ønsker derfor å ta et initiativ til å etablere et slikt nettverk. Hvor ferden går skal vi være så ærlige å si at vi ikke vet. Det vi vet, er at vi ønsker å etablere en gruppe som kan være et sosialt, inspirerende, motiverende og faglig fellesskap. Så må vi sammen finne veien.

- Som en fast deltaker i gruppen, synes jeg denne formen for felleskap fungerer veldig godt. Det er både hyggelig og nyttig – og derfor lett å prioritere, sier markedsrådgiver og sponsoransvarlig ved Norsk Folkemuseum, Josephine Østern.


Hege Østmo, Josephine Østern og Kirsten Saga

Og ballen ble kastet videre til neste vertskap.

- Innimellom har jeg dessuten tenkt at dette formatet kanskje også kunne vært noe for andre deler av bransjen vår. Sosio, kanskje? avrunder Asplund.


Siss Johnsen og Vilgunn Kronstad


Bente Dyrseth og Siri Nodland

 

 

Tekst og bilder: Hege Mauroy

20. oktober 2017