Nent fikk ski-rettighetene

Nordic entertainment group (Nent) har kjøpt de nordiske rettighetene til deler av FIS-verdenscup og VM nordisk og alpint for hele Skandinavia.

Det skriver NRK.

Kanalen mister dermed rundt 40 prosent av det totale vintertilbudet i 2021.

Daglig leder i Sponsor Insight Vegard Arntsen sier dette kan bli et både og.

På den ene siden er det nærliggende å tro at det totalt sett blir færre TV-seere som ser de ulike konkurransene. Det taler for et mindre attraktivt sponsorprodukt, sier han til NRK.

Han forklarer at en kommersiell aktør på en annen side har andre muligheter enn hva NRK kan tilby.

For eksempel ved å knytte reklamefilmer opp mot konkurransene. Det taler for et mer attraktivt sponsorprodukt, mener Arntsen.

Telenors sponsorsjef Petter Svendsen sier de forholder seg til de gjeldende sponsoravtalene. De ønsker naturligvis at flest mulig skal se utøvere og idrettsgrener der Telenor er inne som sponsor. 

- Hvem som eier rettigheter til å sende vintersport, er utenfor vår kontroll og dermed er det ikke naturlig for oss å kommentere det nå. Vi vet ikke hvordan ny rettighetseier vil forvalte sitt kjøp, sier Svendsen til NRK.

Espen Graff i Skiforbundet sier til NRK at det for Skiforbundet er viktig at skisporten blir formidlet på en god måte til flest mulig og mener NRK er en avgjørende bidragsyter når det gjelder den enorme interessen vi har i Norge.

- I dag er det ikke mulig å si noe om hvordan det totale rettighetsbildet vil være når nye avtaler trer i kraft fra 2021, men det er viktig å understreke at Norges Skiforbund ikke har solgt rettigheten for konkurranser i Norge, hverken nasjonalt eller internasjonalt, ifølge Graff.

Det skal ha blitt lagt nær to milliarder kroner på bordet for å vinne budkampen om rettighetene, ifølge nettstedet Medier24.

 

Kilde: NRK

Tekst: Julie Skrøder

7. mai 2019