Moderne avtale for Vipers

Vipers har inngått en ny form for avtale, hvor sponsoren Widerøe ikke får promotering verken i hallen eller på draktene.

- Jeg tror ingen andre topplag, i alle fall ikke i Norge, har inngått en lignende avtale før. Jeg synes dette er veldig spennende, og er veldig stolt over at vi har fått det til, sier Christer Paulsen, salgs- og markedssjef i håndballklubben Vipers, til Bergens Tidene.

Han forteller videre til BT at den Kristiansandsbasert klubben nå skal ha en «kraftig workshop» hvor de skal legge en slagplan. Han forklarer at mye handler om at jentene nå skal være «influensere».

Ifølge Wikipedia blir ordet «influenser» særlig brukt i reklame- og mediebransjen som samlenavn på enkeltpersoner som ytrer seg offentlig i for eksempel sosiale medier for å påvirke holdninger og handlinger hos lesere og tilhengere med samme interesser.

Vegard Arntsen, daglig leder i Sponsor Insight, forteller BT at han aldri har hørt om en lignende avtale før.

Det er ikke uvanlig i seg selv at utøvere promoterer sponsoren sin i sosiale medier, men at en bedrift vil sponse en klubb, og begrense seg til sosiale medier, det synes jeg høres spennende ut, sier Arntsen til avisen.

Han påpeker også at Vipers frigjør plass til andre drakt- og arena-sponsorer på denne måten.

Vegard Arntsen

- Det høres ut som Vipers tenker moderne, og viser tilpasningsevne i markedet, sier Arntsen – med 15 års erfaring fra sponsorbransjen, til BT.

Paulsen vil ikke fortelle hvor mye avtalen er verdt i kroner og øre, men hevder ovenfor BT at avtalen er «en av de største i Vipers-historien».

For Widerøes del handler avtalen om å øke kjennskapen til flyselskapet i landsdelen, skriver BT.

- Tross i at Widerøe har det største rutetilbudet fra Kjevik ser vi at befolkningen likevel flyr omveier og bestiller sine reiser i kanaler som ekskluderer vårt rutetilbud. Vi håper derfor at samarbeidet med Vipers vil gjøre befolkningen bedre kjent med tilbudet vår. Gjennom Influenser-avtalen flyr vi Vipers til alle deres bortekamper i Norge og København, sier markedssjef i Widerøe, Cecilie Figenschou.

- Vanlig reklame på nett og Facebook slår ikke gjennom på samme måte i Kristiansand som i Nord-Norge. Sponsing i tradisjonell betydning gikk vi bort ifra for noen år siden. Nå tester vi for første gang ut en såkalt influenseravtale, avslutter Figenschou.

Tekst: Julie Skrøder
4. okt 2018