Mer om event

Dette mener JCP og Komon-Stageway: Om hvorfor event marketing er blitt landets fjerde største.

I forrige uke sa Gyro og Fieldwork sitt om event marketing som tar markedsandeler, år etter år. Du kan lese saken HER

Morten Paus er seniorrådgiver i Komon-Stageway.

Han tror veksten skyldes at denne formen for direkte kommunikasjon fungerer svært effektivt.

- Det er i overført betydning, en tradisjonell scene-publikum kommunikasjon som fler og fler erfarer fungerer. Om scenen er smaksprøver på brygga, eller en scene i Holmenkollen – grepet og kommunikasjonsformen er den samme. Og den virker, forutsatt at den produseres bra vel og merke, sier Paus.

Han forteller også:

- Vi jobber jo primært mot interndelen av eventmarkedet, medarbeidersamlinger, konferanser med mer. Ikke event marketing segmentet. Men grensene begynner å bli vage.

Paus utdyper:

- Fra tradisjonell sampling aktivitet på Aker brygge, konkurranser og leker i det offentlige rom, til for eksempel en konsertaktivitet på Operataket, er alle eksempler på former for event marketing.

Lars Grorud er administrerende direktør i JCP.

- Dette er gledelig lesning og er for oss og ingen stor overraskelse da dette er en av de kanalene som beviselig gir god effekt for annonsørene, sier han.

- Bakgrunnen for det, er at det blir vanskeligere å fange forbrukers oppmerksomhet gjennom tradisjonell markedsføring. Vi ser at opplevelser er en utrolig god måte å skape engasjement mellom merkevare, forbruker og målgruppe.

Grorud mener at dette engasjementet så kan benyttes til å skape relevant og troverdig innhold:

- Event marketing er den beste måten å nå dagens forbrukere. Vi ser også den samme trenden fra utlandet. Både Fearless Girl og Van Gogh med AirB&B kan vise til svært gode resultater og begge vant i tillegg Grand Prix i Cannes i fjor.

 

 

Tekst: Hege Mauroy

9. mai 2018