McDonald's satser på e-sport

McDonald's annonserte i begynnelsen av forrige måned at de avslutter sitt 15 år lange samarbeid med det tyske fotballforbundet (DFB) - til fordel for e-sportindustrien.

Det er kjedens tyske avdeling som har bestemt seg for å ikke fornye sponsorkontrakten med fotballforbundet. De ønsker heller et dypere og forlenget samarbeid med tyske ESL, verdens største e-sportselskap, skriver TV2.

​Kjeden mener e-sport er den beste måten å nå ut til den unge generasjonen på.

Valget reflekterer vår generelle strategi som selskap og merkevare om å knytte tettere bånd med barn og unge, sier Phillip Wachholz, talsmann for McDonald's Tyskland, til Fox Sports Asia i følge TV2.

McDonald's Tyskland annonserte i januar at de hadde inngått et samarbeid med ESL som offisiell sponsor for ESL Meisterchaft, det tyske mesterskapet i spillene Counter Strike: Global Offensive, League of Legends og FIFA, skriver TV2.

Kjeden forklarer at steget inn i e-sport var det rette steget for de, og gir uttrykk for at samarbeidet har vært en suksess, noe som leder til en tydelig endring i kjedens markedsføringsstrategi, skriver TV2.

Med det blir selskapet en av de aller største og viktigste samarbeidspartnerne til ESL, skriver TV2.

Også i Skandinavia er interessen blitt så stor at enkelte aktører nå velger å skifte sine strategier, skriver TV2.

Coca-Cola har i flere år vært sponsor for League of Legends World Championship, en av verdens største e-sport-turneringer, men også i Norge og Danmark har selskapet markert seg som en støttespiller, skriver TV2. I fjor inngikk de et samarbeid med EA SPORTS for å arrangere den første av flere eCOPA Coca-Cola-turneringer, der FIFA-spillere i hele verden kunne kjempe om kvalifisering til FIFA eWorld Cup 2018, og sjansen til å spille mot verdens beste FIFA-spillere.

Fans uttrykker sin lidenskap for fotball enten som spiller på banen, som tilskuer på stadion eller som tv-seer. Denne lidenskapen har med den nye generasjonen utviklet seg til en fjerde dimensjon – å spille EA SPORTS FIFA, sier Brad Ross, Coca-Colas direktør for global fotball, til Coca-Colas egen hjemmeside.

 

Kilde: TV2

Tekst: Julie Skrøder

4 des. 2018