McDonald’s ut av OL

Etter 41 år er samarbeidet over. Dette ble klart på fredag.

Kontrakten mellom IOC og McDonalds var opprinnelig frem til OL i Tokyo i 2020. Nå avsluttes den med umiddelbar virkning, dog slik at McDonalds skal kunne markedsføre seg under vinter-OL i Pyeongchang 2018.

Siden McDonald's inntok OL i Montreal i 1976, har de brukt flere hundre millioner dollar i IOC-systemet. Dette melder Kampanje.

McDonald's selv har kuttet kostnader for å kunne investere i bedre matkvalitet, restaurantservice og nettbestilling i et marked der konkurransen hardner til.

- Som en del av vår globale vekstplan vurderer vi alle deler av vår virksomhet og vi har tatt denne beslutningen i samarbeid med IOC for å kunne prioritere annerledes, sier McDonalds globale markedsføringsansvarlig, Silvia Lagnado, i en melding ifølge Reuters.

Restaurantkjeden er, på linje md Budweiser, Citi, Hilton, TD Ameritrade and AT&T, en av flere amerikanske selskaper som har brutt sponsorsamarbeidet med IOC.

IOC opplyser, i følge Kampanje, at de ikke har noen umiddelbare planer om å erstatte kjeden med en ny sponsor i hurtigmat-kategorien.

(Kilde: Kampanje)

 

 

Tekst: Hege Mauroy

20. juni 2017