Krise hos eventbyråene - hva skjer fremover?

Vi har intervjuet Marcus Håkonsen fra Nine Yards for å få et innblikk i hvordan de har opplevd de siste månedene.

Bekymret for bransjen

- Jeg føler med alle som sliter og syntes det er ekstremt trist at flere i bransjen har mistet -og kan komme til å miste jobben på grunn av dette. Jeg opplever ikke at tiltakene myndighetene har iverksatt for å støtte vår bransje har vært treffende i det hele tatt, sier Marcus Håkonsen i Nine Yards

Sponsor- og Eventforeningen har siden 12. mars gått inn i en helt ny situasjon sammen med sine medlemmer. Det har vært mange telefoner, lange møter, eposter til andre foreninger og myndigheter, om hvordan vi kan best mulig rigge bransjen i denne vanskelige situasjonen.

Foreningen har, gjennom egne brev og kontakter samt gjennom Virke, opplevd lite forståelse fra myndigheter på hvordan denne krisen påvirker våre bransjer og ikke minst hvordan dagens kompensasjonsordninger IKKE gjør nok for våre bransjer.

Vi har daglig snakket med medlemmer fra eventbransjen som krisen har rammet hardt, og de opplever også liten forståelse for sin situasjon.

Vi tok en prat med Marcus Håkonsen som er Managing Director i Brand Experience byrået Nine Yards. De gikk inn i 2020 med en høyere ordrebekreftelse enn det de hadde i omsetning for hele 2019 og lå meget godt i rute for å nå målene de hadde satt om et solid overskudd i 2020. Så treffer covid-19 bransjen med full styrke 12. mars

- Først gikk jeg inn i en slags «WTF skjedde nå»-fase, der man satt pal foran laptopen på hjemmekontoret og konstant refreshet nyhetsfeeden for å få med seg alle oppdateringer sekund for sekund.

- Jeg syntes det var vanskelig å sitte å se på uten å få gjort noe, så jeg tok også umiddelbar kontakt med Sponsor- og Eventforeningen og Virke med den hensikt å få til en dialog med myndighetene og politikerne slik at sponsor- og eventbransjen ble hørt og sett midt oppi noe som påvirket oss voldsomt, fortsetter han.

Han forklarer at det i førsteomgang for Nine Yards sin del ble viktig å avklare hva som måtte gjøres med pågående prosjekter, og prosjekter som lå planlagt til både før og etter sommeren. Noe måtte selvsagt kanselleres, noen ble flyttet, eller rutet om til å bli digitale produksjoner.

- Som et Brand Experience byrå er vi opptatt av hvordan våre kunder oppleves i alle kanaler, vi har derfor interne resurser som også jobber med annet enn kun event. Det var derfor selvsagt viktig å synliggjøre at vi også jobber med tekst og design, at vi er erfarne kjøpere av for eksempel utendørsreklame og at vi kjapt hadde tilgang til studioer der vi kunne kjøre digitale produksjoner, hva enn det måtte være. Vår målsetning er alltid å skape effekt for våre kunder og mye den første tiden gikk med på å lytte til hva de hadde å si, slik at vi kunne komme tilbake til dem med forslag til aktiveringer som forhåpentligvis løste deres utfordringer. Jeg føler vi har blitt enda mer close med våre fantastiske leverandører gjennom dette, det har vært veldig hyggelig.

Han forklarer at det meste av businessen siden mars har handlet om å avslutte kansellerte prosjekter på en god måte for kunder, leverandører og for byrået, samtidig som de har jobbet for å redde mest mulig av det som ligger i pipeline ut året.

- Det har vært ekstremt vanskelig å få ny business siden mars, spesielt fra bedrifter vi ikke har jobbet med tidligere. Vi har derfor fokusert på å grave der vi står, og trygge de relasjonene vi allerede har, legger han til.

Han forklarer at samtlige ansatte er berørt av permitteringer i forskjellig grad.

- Tapet vårt for 2020 er betydelig og det som var en bekreftet meget god pipeline for 2020 ser nå ganske så annerledes ut resten av året, for å si det mildt. Vi har allerede i år en høyere omsetning enn det vi hadde i 2019, men det er en mager trøst for det som skulle vært et knallår for oss. For å spare penger har vi leid ut kontorene våre bak Slottet i en tid der vi uansett har hjemmekontor. Vårt tap er i form av kroner og øre. Som byrå og mennesker velger jeg å tro at vi har styrket vår relasjon til kunder og leverandører. People is everything! Jeg føler meg trygg på at vi kommer oss gjennom dette.

Hans største bekymring er at andre selskaper i bransjen, både byråer og leverandører, ikke skal klare seg gjennom denne krisen.

- Jeg føler med alle som sliter og syntes det er ekstremt trist at flere i bransjen har mistet -og kan komme til å miste jobben på grunn av dette. Jeg opplever ikke at tiltakene myndighetene har iverksatt for å støtte vår bransje har vært treffende i det hele tatt og det er skremmende å se at bransjen vår basically er den siste til å kunne åpne igjen. Dette bekymrer meg maks.

- Så må jeg få slå et slag for de mindre byråene i bransjen. Jeg frykter veldig at de store blir større etter dette. At de små faller fra, og at de store øker ytterligere. Det er ikke sunt for konkurransen eller markedet. Det har vist seg tidligere ved flere anledninger at de store byråene kommer styrket ut av kriser mens mange av de små går under. Selv om Nine Yards er et stort og ledende byrå i Sverige ser jeg fortsatt på Nine Yards Norge som utfordrerne med de store hjertene her i Norge. Mitt hjerte banker alltid for utfordrerne!

Han mener også at fordi bransjen er relativt ny så lider den av at politikerne fortsatt ikke kjenner den godt nok.

- Hadde de gjort det hadde vi hørt fra dem langt tidligere, og de hadde allerede åpnet opp for dagsarrangementer uten alkohol. Er det en ting vi kan så er det å forholde oss til strenge regler og å ta de hensyn som må til når vi samler mange mennesker. Det kan nå virke som om vi har havnet under samme paraply som for eksempel festivalene der flere titalls tusen mennesker nyter alkohol og står som sild i tønne. Et event kan være så ekstremt mye mer enn det.

Når dette er sagt syntes han også at bransje har stått litt for lite på barrikadene for å fortelle om nettopp dette. Han mener at bransjen må posisjonere seg mye mer ovenfor politikerne og myndighetene når dette har lagt seg, slik at bransjen står enda bedre rustet for lignende kriser i fremtiden.

- Selv om mange spådde at digitale eventer kom til å bli den nye vinen tror jeg faktisk den smaker litt surt for folk flest nå. Ja, folk har fått et digitalt løft og det er veldig bra, men det vil aldri erstatte de fysiske møteplassene vi med glede tilrettelegger for. Det er når mennesker møtes at magien oppstår. Jeg spår at de store byråene blir større og at de kommer styrket ut av nok en krise på sikt, dette dessverre på bekostning av en del små byråer og leverandører i bransjen.

- Folkene i bransjen vår er world class kaos piloter. Vi er kreative og vi kan gjøre andre aktiveringer enn kun store eventer. Det er ikke lenge siden vi ble sett på som «partyfiksere», en benevnelse jeg håper bransjen skyr som pesten. Nå er eventer og sponsorater en del av bedrifters strategiske satsningsområder fordi de merker at det er her de faktisk flytter fjell sammen med sin målgruppe, enten det er internt eller eksternt. Det er med glede jeg spår at vår bransje vil oppleve vekst i fremtiden selv om dette har vært en major bump in the road, fortsetter han.

Hva kunne de i så fall gjort nå for å sørge for at bransjen overlever?

Et tiltak jeg har veldig tro på ville vært å regulere hvem som får tildelt offentlige anbud fra nå og 2-3 år frem i tid. Med en rettferdig tildeling kunne det sikret alle byråer og leverandører business langt frem i tid, og på den måten gitt tryggheten byråene trenger. Tildelingen måtte selvsagt stått i stil med størrelse på byrå og leverandør, og selvsagt kun gått til de som er kvalifisert. En fair tildeling fordelt på mange byråer og leverandører ville vært en enkel måte for myndighetene å trygget mange jobber og byråer, fremfor å legge alle pengene igjen hos de største byråene som normalt støvsuger markedet for offentlige anbud fordi de har mer å gå på når det gjelder pris.

Han ser mulighet for å arrangere større eventer og samlinger i år, selvom det fremdeles er åpenbare utfordringer knyttet til det å samle mange mennesker igjen. Han håper bransjen tar dette på alvor.

- Alt må foregå under trygge rammer, og jeg håper alle som kjører på med eventer i nær fremtid tar absolutt alle forhåndsregler som finnes der ute så man ikke utsetter mennesker for fare. Vi har en del kunder som har sagt at de ikke skal gjøre eventer ut 2020 fordi det virker som det tryggeste å gjøre nå. Jeg respekterer selvsagt det standpunktet ettersom helse og liv er viktigere enn noe annet.

- Dersom vi får forespørsler om å gjøre større live events i år har vi heldigvis gjort alt forarbeidet som må til for å gjennomføre innenfor ekstremt kontrollerte og gjennomtenkte rammer. Vi kommer selvsagt til å sette som en forutsetning for våre kunder at vi innfører de tiltak som må til for å eliminere smittefare.

Han vil også benytte anledningen til å oppfordre alle som representerer bedrifter som har benyttet seg av byråer som har hjulpet med eventer, sponsor-aktiveringer og strategier, bedriftsreiser og lignende, til å sette seg ned sammen med dem og planlegge for fremtiden.

- Gi byråene i bransjen vår den tryggheten det gir å plotte inn prosjekter for 6 måneder, 1 år, og aller helst ut 2021. Fordelene med dette er mange. Dere får planlagt ting som skal skje langt frem i tid, dere hjelper deres samarbeidspartnere, dere gir oss muligheten til å gjøre gode innsikter, komme opp med de gode konseptene, gjøre gode innkjøp, jobbe på en effektiv og langsiktig måte, alt til deres fordel. Sist men ikke minst vil dette forsterke deres relasjon, og alle vet at man yter best når man liker den man jobber med. Dere vil få så enormt mye kjærlighet tilbake!

- Bransjen vår er her for å hjelpe, bruk oss, avslutter han.

Bilder: Arrangement for Salesforce i 2019 (Foto: Nine Yards)

15. jun 2020