Koronerulling

De siste ukene har vi kunnet glede oss over konsertopplevelser fra artister som Hilde Louise Orchestra, Jonas Fjeld, Eva Weel Skram og Ingebjørg Bratland. Siden oppstarten 18.mars har prosjektet Koronerulling arrangert mer enn 60 live-konserter fra Sentralen i Oslo, i det Telia-støttede prosjektet Koronerulling.

Det skriver Telia på sine nettsider

Koronerulling er digitale konserter, hvor alle pengene går til artistene selv. Konsertene spilles inn på Sentralen i Oslo, uten publikum, og i tråd med retningslinjene fra offentlige myndigheter for å hindre smitte av viruset.

Konsertopplevelsene har vært gratis å få med seg, men publikum har gitt sin støtte til artistene eller gode formål via SMS, Vipps eller Spleis.

Konsertene har nå samlet hatt mer enn 1 000 000 visninger på Facebook-siden og mer enn 100 000 på YouTube-kanalen Koronerulling. Det er initiativtager Christer Falck stolt av, skriver Telia på sine nettsider.

- Responsen fra publikum har vært enorm. Vi har vært opptatt av at både store navn og «up and coming» artister skal få opptre, og ønsker en god balanse mellom kvinner og menn og alle slags sjangre, sier han.

Med Telia som støttespiller gleder Falck seg over at man fortsatt kan tilby artister en scene. Og han bryr seg lite om kritikken mot å gi bort kulturopplevelser gratis, skriver Telia.

- At både NRK og våre samarbeidspartnere har ønsket å backe dette har vitnet om en fantastisk dugnadsånd! Å problematisere at det er gratis har vi satt til side og venter til ting stabiliserer seg, før vi tar en videre debatt, sier han.

Telia skriver selv at de engasjerer seg stort for ildsjeler og etablerte virksomheter som ønsker å skape nye digitale opplevelser, og at Koronerulling vil rulle og gå  for å hjelpe norske artister som står i fare for å miste inntektsgrunnlaget sitt.

- Koronerulling-konsertene er et perfekt eksempel på hvordan en krisesituasjon tvinger frem behovet for nytenkning i kulturlivet. Dette gir mersmak for å se hvordan vi kan fortsette med å skape engasjerende digitale opplevelser — også etter korona-krisen tar slutt, avslutter Camilla Forberg, merkevaredirektør i Telia.

Kilde: Telia.no

28. mai 2020