Kompensasjonskalkulator

Les alt her om hvordan du kan søke om kompensasjon til din bedrift.

Foretak som har stengt eller har betydelig fall i omsetningen som følge av Covid-19-utbruddet kan søke staten om kompensasjon for å dekke uunngåelige faste kostnader.

Ordningen gjelder i utgangspunktet for mars, april og mai 2020. Første utbetaling foretas 16./17. april og utmåles ut fra oppgitte tall for mars. Altinn skal brukes.

Søknadsportalen åpnet 18.4.2020

Søknadsportalen for kompensasjonsordningen åpner lørdag 18.april. Foretak som er pålagt å stenge av staten vil kunne søke først, fra 18.4. Andre virksomheter med omsetningsfall under koronakrisen kan søke fra mandag 20. april om å få dekket uunngåelige faste kostnader i mars.

Søknad om kompensasjon gjøres via nettportalen https://kompensasjonsordning.no/. Der vil det ligge veiledere og informasjon om ordningen.

De fleste søknadene vil bli behandlet automatisk. Dermed vil mange av foretakene ha pengene på konto allerede få dager etter at de har sendt søknaden, sa finansminister Jan Tore Sanner på pressekonferanse om lansering av kompensasjonsordningen fredag 17. april kl 21.00. Les mer om saken på regjeringens sider.

Forskriften om kompensasjonsordningen finner du her.

Se utregningskalkulator HER: https://www.virke.no/koronaviruset/krisetiltakene-for-virkes-medlemmer/#kompensasjonsordning

Kilde: Virke, 20. april 2020