Klart til å søke

- Det er ikke sum penger i seg selv som skaper gode resultater i et prosjekt eller et samarbeid. Det er hvor godt du bruker de midlene du har til rådighet. Små som store har derfor like muligheter til å vinne Sponsor- og Eventprisen, sier Ann-Kristin Syversen, styremedlem i Sponsor- og Eventforeningen.

I dag åpnes søkeportalen til Sponsor- og Eventprisen 2018.

Fra statuttene: Sponsor- og Eventprisen skal være en anerkjennelse for dokumentert, målrettet, strategisk og nyskapende arbeid med bruk av sponsing eller event som kommersielt virkemiddel. Målene og resultatene skal kunne beskrives.

- Det dreier seg i hovedsak om hva du vil oppnå, selve målsettingen med prosjektet eller samarbeidet. Og om du faktisk oppnår det, forteller Syversen.

Kirsti Bjerva, også styremedlem i foreningen, legger til:

- Målsettinger kan være uendelig forskjellige. For noen kan målsettingen være økt salg av billetter til den lokale kinoen. For andre kan det være økt friskhetsgrad i en landsdekkende bedrift. Spennet er meget vidt, sier hun.

Sponsor- og Eventprisen består av ti kategorier. Noen kategorier er spesifikt avgrenset til event, objekt eller sponsor mens flere kategorier er åpne for alle tre.

De ti kategoriene er: Årets Idrettsponsor, Årets Kultursponsor, Årets Samfunnsengasjement, Årets Sponsorobjekt, Årets Sponsorkampanje, Årets Innovasjon, Årets Eksterne Event, Årets Interne Event, Årets Perle og Årets Bransjepris.

- Årets Bransjepris, er bransjens egen pris og derfor ikke søkbar. Men de ni andre er. Benytt anledningen til å skape oppmerksomhet om ditt prosjekt – vis oss og resten av bransjen hvor god du er. Og tenk deg hva en nominasjon eller Pris kan brukes til både internt og eksternt for deg. Ikke vær beskjeden, oppfordrer Bjerva.

Syversen skyter inn et lite søketips:

- Noe av det viktigste å vise til i søknaden er hvorfor man har gjort som man har gjort; hvorfor man har samarbeidet og hvilke målsetninger samarbeidet skal gi eller oppnå. For så å vise resultatene, sier hun.

Sponsor- og Eventprisen deles ut på foreningens årlige bransjesamling i januar 2018.

- Prisen er til for hele bransjen. Dette betyr at alle, også de som ikke er medlemmer av Sponsor- og Eventforenigen, kan søke og få vinnertrofeet den siste kvelden i januar, forteller Syversen.

Juryen til Sponsor- og Eventprisen er klar. Den består av juryleder Rune Bjerke førsteamanuensis ved Høyskolen Kristiania og jurymedlemmene administrerende direktør i McCann Reklamebyrå Linda Nordheim, daglig leder i analyseselskapet Sponsor Insight Vegard Arntsen, senior rådgiver i 6. Sans Camilla Bredesen, teamleder næringsliv og major donors i Kirkens Nødhjelp Gunn Inger Røkke Ruud, sponsorrådgiver Thomas Johansen i Norsk Tipping – i tillegg til Syversen og Bjerva som er henholdsvis sponsorsjef i TINE og salgs- og markedssjef ved Rogaland Teater.

- Lurer du på om du skal søke? Hvilken kategori? Er det noe du er usikker på? Ingen spørsmål er for små, ta gjerne kontakt med oss. Vi hjelper mer enn gjerne, sier den samstemte duoen Syversen og Bjerva.

Søkeportalen stenger mandag 13. november 2017, kl 12.00.

13. oktober 2017