KITE og 6. Sans

- I en digital verden hvor «man alltid er tilgjengelig, men aldri til stede», blir det fysiske møtet bare viktigere og viktigere, sier Trude Fjærli Linge, byråleder i KITE kommunikasjon event.

I forrige uke kommenterte Coop og Fieldwork den økende markedsandelen til spons og event marketing (les saken HER). Nå har vi spurt lederne i KITE og 6. Sans om årsakene til den positive utviklingen i kroner brukt på event marketing og kakebiten blir stadig større.

FAKTA: Event marketing økte sin andel av reklamekaken også i 2018.

- I en digital verden hvor «man alltid er tilgjengelig, men aldri til stede», blir det fysiske møtet bare viktigere og viktigere. Verdien av å skape møteplasser der gode opplevelser står i sentrum er høy, ikke minst når vi vet at det er opplevelser som i sterkest grad påvirkninger holdninger og engasjement knyttet til merkevarer og bedrifter, sier Fjærli Linge.

- De gode opplevelsesbaserte og fysiske møteplassene sørger for optimale vilkår for kommunikasjon og relasjonsbygging mellom avsender og målgruppene. Events skaper også innhold og plattformer for uttak i andre mediekanaler, særlig i digitale og sosiale medier.  Dette forsterker tendensen til vekst i begge ender av kommunikasjonsaksen - på bekostning av de tradisjonelle mediekanalene, legger hun til.

CEO i 6. Sans, Per Morten Bergh forteller oss følgende:

- I en komplisert mediehverdag og en verden i stor endring ser vi at møter mellom mennesker bare blir viktigere og viktigere. Merkevarer styres i større grad enn tidligere av opplevelser vi har i møte med merkevarene. Dette er noen av grunnene til at event marketing har og har hatt en sterk økning over hele verden gjennom flere år.

24. mai 2019