Invitasjon til Frokostmøte 23. mars

Om medaljer, avisforsider, kritikk, reklame, kommunikasjon og sponsing – med McCann, Norges Skiforbund og Norges Fotballforbund.

Stikkord for dette Frokostmøtet er blant annet sponsoruttak, krise, gjenreisning, seire og mangel på seire.

- Vi skal høre om bruk av sponsing som godt innhold i en kommunikasjonsstrategi, og hvordan sponsing kan bidra til å skape vekst på bunnlinjen. Og ikke minst om vi kan utfordre det tradisjonelle tankegodset bak sponsing, før vi til slutt lener vi oss litt frem og ser inn i krystallkulen. Dette vil administrerende direktør i reklamebyrået McCann, Linda Nordheim, belyse for oss fra sitt ståsted, sier Ann-Kristin Syversen, styremedlem i Sponsor- og Eventforeningen

Nordheim vil også belyse hva hun mener er gode sponsoruttak.

- Vi har bedt Nordheim om å tenke vidt og helhetlig, slik at vi kan få tips om hva sponsorer og objekter bør tenke på i større grad. Nordheim vil også dreie innom hvordan sosio- og kultursektoren kan benyttes mer inn i kommunikasjon og markedsføring, forteller Syversen.

Ann-Kristin Syversen

Sponsing omsatte for 4,62 milliarder kroner i 2016, opp 3,5% fra 2015. Vekst forventes også i 2017 (kilde: Sponsor Insight).

- Idretten står for sytti prosent av denne omsetningen. Fotballen, alene, står for 33%, forteller styremedlem Stian Grøstad – Syversens co-partner i arbeidet med foreningens Frokostmøter.

Og han fortsetter:

- Vi har valgt å gå inn i to store forbund som har hatt noen strie tørner, om enn på ulikt vis, sier Grøstad.

BARE HØR HER:

• Ett forbund har utøvere i verdenstoppen som kaprer plasser på pallen. Nasjonalsangen spilles – gang på gang, og hele Norge trykker utøverne til sine bryst.
  • Det andre forbundet driver med verdens største idrett, de har mange flotte breddeaktiviteter og stor interesse i det norske folk, men de helt store sportslige resultatene har uteblitt.
  • Begge forbund har opplevd en omdømmekrise og fått oppleve medienes kritiske blikk mot seg. Vi kommer til å få høre litt om hvordan det oppleves å være i en slik situasjon. Hvilke tiltak de i igangsatte, og hva var læringspunktene.
    Til Frokostmøtet kommer:

Erik Loe – Kommersiell direktør i Norges Fotballforbund

Loe har tidligere vært administrerende direktør for Ullevaal Arena, og har dessuten lang erfaring som daglig leder og rådgiver i Dinamo Reklame.

Espen Bjervig – Markedssjef i Norges Skiforbund Langrenn

(Foto: NTB scanpix)
Bjervig har vært salgs- og markedssjef for forbundet sentralt, og før det var han daglig leder i Bjørn Dæhlie sport.

Linda Nordheim – Administrerende direktør McCann Reklamebyrå

Nordheim har vært rådgiver i Try/Apt, og bringer med seg elleve år i ledende roller i mediebyrået Mediacom.

- Dessuten har vi vår kunnskapsrike Hedersprisvinner fra Sponsor- og Eventprisen 2017, Vegard Arntsen, til å dra oss gjennom tematikken. Han kan sette det hele i perspektiv. Du kan like godt sikre deg plass på Frokostmøtet med en gang, avrunder Syversen.

PRAKTISK INFORMASJON
Dato: Torsdag 23. mars 2017
Tid: Kl. 08.00 – 10.00, (frokost fra kl. 08.00 – kl. 08.30)
Sted: Scandic Solli, Parkveien 68, Oslo