Internasjonalt storkonsern går inn i langrenn

Om man ser bort fra norske Equinor, er det første gang norsk langrenn får et internasjonalt konsern som sponsor. Nærmere bestemt DHL Express.

Det er mye snakk om at langrenn er bare for Norge og Sverige, en skandinavisk idrett. Når en så stor og tung internasjonal aktør vil samarbeide med oss, blir jeg stolt, sier langrennssjef Espen Bjervig til VG.

Når vi ser at de samarbeider med klubber som Bayern München og Manchester United, så er det morsomt å være med i den «gjengen», fortsetter han.

Bjervig tror avtalen kan hjelpe norsk langrenn med å nå ut internasjonalt.

- Ikke minst med tanke på at det er VM i Tyskland om halvannet år, og DHL Express har sitt hovedkontor der, sier han.

Johannes Høsflot Klæbo (22) er også fornøyd med samarbeidet

- For meg er det ekstra stas at vi får samme samarbeidspartner som United. Det er kult å få inn en så internasjonal sponsor. Jeg håper at det kan være med på å bre langrennssporten globalt, sier Klæbo til VG.

Sjef i selskapet, Terje Aarbog, forteller til VG at avtalen har vært oppe på høyeste hold i gigantkonsernet, som holder til i 220 land og terroritorier.

- Vi kan vel ikke sette oss som mål å gjøre langrenn kjent i 220 land og territorier, men jeg ser på det som en anerkjennelse og en måte å bre oss internasjonalt. Jeg tror vi kan lære mye av dette samarbeidet, sier Espen Bjervig.

- Jeg håper også at vi kan være med på å fremme langrenn internasjonalt, sier Terje Aarbog.

 

Kilde: VG.no

Tekst: Julie Skrøder

20. august 2019