Høyt nivå

Begge har vært der flere ganger. De synes IEG-konferansen holder høyt nivå –  som en profesjonell møteplass for idéer, trender, kunnskapsdeling og læring. Også nyttig for mindre norske forhold.

- For ansatte som jobber i fagområdet sponsing og event er det alltid en eller to ting man kan plukke opp her, sier Gunnar Nybø, styreleder i Sponsor- og Eventforeningen.

Tom Fodstad, Leder salg og forretningsutvikling Tom Fodstad i Norges Fotballforbund, trekker frem dette:

- IEG konferansen forsterket inntrykket av at sponsorobjekter i større grad må bli helhetlige leverandører av løsninger innenfor marked og media/kommunikasjon. Man kan ikke lenger bare selge synlighet og en del andre rettigheter som en partner kan velge å utnytte, men levere mest mulig ferdige idéer og løsninger. Dette vil kreve en viss omstilling og ny kompetanse hos de fleste sponsorobjekter. Samtidig så er aktørene i næringslivet nødt til å vise de oppvoksende generasjonene at de «bryr seg» om resten av samfunnet for å bli valgt – både med tanke på konkurransekraften til deres produkter og attraktivitet som arbeidsgiver.  Og her gir ofte gode sponsorater en mulighet for dette, sier han.

Nybø sitter også igjen med et liknende bilde:

- Et av hovedinntrykkene fra årets konferanse er at alle sponsorobjekter må utvikle seg til å bli en mediekanal som kjenner sitt publikum og at sponsorene i mye større grad involverer seg i sponsorobjektene og deres eventer for å utvikle unike opplevelser som de kan bruke i deres innholdsmarkedsføring.

Stort inntrykk på Nybø gjorde Al Guido, fortellende om sin reise mot å bli president i San Francisco 49ers (amerikansk fotballklubb).


Al Guido

- Han fortalte blant annet om hvordan de har utviklet deres Levi`s Stadium og hvordan de gjennomfører kampdagene med over 4.000 ansatte. Han la vekt på at vi alle bygger vår egen personlige merkevare og at den underbygger det du har å tilby for din arbeidsgiver. Han hadde et grunnleggende ønske og behov om å sette seg nye mål og hele tiden utvikle seg selv og sine ferdigheter, forteller Nybø.

Al Guido var en svært inspirerende foredragsholder som satte fokus på lidenskap (passion), mennesker (people) og ansvarlighet (responsibility) – for å lede SF 49ers inn i en ny tidsalder.

- Jeg skulle gjerne vært en del av hans lag. Selv om den nye stadion var ferdig i 2016 har de stadig fokus på utvikling av den opplevelsen de ønsker å tilby på deres nye stadion og brukte moderne teknologi for å analysere fanopplevelser underveis i arrangementet. Klubben ønsker å ta opp konkurransen om å være en av de ledende sportsklubbene i verden, sier Nybø.


Fra Guidos foredrag

Fodstad trekker frem at IEG-konferansen holder høyt nivå med tanke på hva man får inn av foredragsholdere fra de største sponsorene og sponsorobjektene i verden.

- Mye er selvsagt stort for norske forhold, men det meste kan skaleres ned og brukes også i Norge. Det viktigste, sammen med enkelte nye idéer man får med tanke på aktivering, er allikevel muligheten til å fange opp trender tidlig, sier Fodstad.

Nybø påpeker muligheten for å tilpasse det faglige innholdet etter eget ønske og behov, det er godt tilrettelagt for det og for nettverksbygging.

- IEG er en profesjonell møteplass med et bredt spekter av læringsmuligheter for den som er motivert og klar for ny- eller friske opp gammel kunnskap. Her kan man skreddersy sine «skoledager» fra morgen til kveld. Jeg synes kombinasjonen av mindre grupper i «round table» sesjonene på morgenen, hovedforedrag i den store ballsalen og 4 valgfrie foredrag i de mindre salene er perfekt. I tillegg kan man delta så mye man vil i spesielle interessegrupper slik at du kan møte likesinnede, sier han.

Nybø snakker av erfaring, han har vært der fire ganger. En gang mer enn Fodstad.

- Jeg ser også en stor fordel av at man reiser sammen med samarbeidspartnere slik at man enklere kan få realisert de ideene man finner under konferansen. Jeg håper at det i fremtiden kan bli flere nordmenn som investerer i denne etterutdanningen slik at vi alle kan bidra til utvikling av norsk sponsor- og eventbransje, avrunder Nybø.

Les hva de førstegangsreisende mener om IEG-konferansen HER


Vibeke L. Kittel-Nielsen, Lars Rosenberg, Tom Fodstad og Gunnar G. Nybø

 

 

 

 Tekst: Hege Mauroy

26. april 2018