Generalpartner OBOS

OBOS er allerede sponsor av herrenes 1. divisjon. Nå går boligbyggelaget også inn i kvinnefotballen.

- Vi skal bidra til å gjøre kvinnefotballen til et superatraktivt produkt, og vi skal bidra mer enn bare sportslig. Vi skal bidra med et mentorprogram, sier konsernsjef for OBOS, Daniel Siraj til VG.

Avtalen er femårig.

- Denne avtalen vil gi kvinnefotballen et enormt løft. Midlene gir oss kraft til å sette fart, men i tillegg er dette en viktig anerkjennelse av vår kommersielle verdi, forteller daglig leder i Serieforeningen for kvinner, Hege Jørgensen.

Hun sier det er en historisk nyhet med svært stor betydning for kvinnefotballen.

- Vi bruker seks millioner i året på selve sponsoraret, og så legger vi til nesten like mye penger i aktiviseringsmidler rundt det. Kjenner jeg meg selv rett, kommer vi til å legge enda mer penger inn. Dette er bare starten på en reise, der vi ønsker å vri noe av vårt fokus på jentefotball på topp- og breddenivå, forteller Siraj til VG.

Siraj forklarer at de aktivt oppsøkte SKF for å få på plass en avtale.

- Vi har sittet på sidelinjen og sett debatten, og at det ikke gikk så bra for jentene. Så kan vi velge å sitte å følge debatten eller å gjøre noe med det. Vi diskuterte i styret, og kom frem til at dette er en ball vi må ta, sier Siraj.

I følge VG vil også breddefotballen få nytte av pengene OBOS kommer med. Blant annet vil det bli igangsatt prosjekter som skal nå 5000 jenter i løpet av hvert år.

(Kilde: VG)

21. november 2017