Frykter ikke boikott

Pride-partnere tar avstand fra kundeboikott mot bedrifter som støtter Oslo Pride.

Tidligere i september delte Emilie Stordalen et innlegg på Instagram, hvor hun reagerte kraftig på at kunder har truet med boikott av Nordic Choice grunnet hotellkjedens støtte til Pride - som hovedpartner til festivalen.

Reidar Holtedahl, merkesjef for Citroën Norge, støtter innlegget og tar avstand fra kundeboikott mot bedrifter som støtter Oslo Pride, skriver Dagens Næringsliv.

Vi må vise at vi ønsker kunder som støtter våre verdier, sier Holtedahl til DN. I likhet med Nordic Choice er Citroën blant Oslo Prides partnere.

Pride arrangeres over store deler av verden, og er en feiring av skeiv kjærlighet og mangfold. En rekke byer har egne parader.

Citroën har ikke selv fått reaksjoner på partnerskapet, men sier til DN at han ikke er overrasket over tilbakemeldingene Nordic Choice har fått.

Det er alltid noen som henger igjen i gamle tankemåter, men de tilhører en utdøende generasjon. Vi må vise at vi ønsker kunder som støtter våre verdier. For oss er det «be different, feel good», sier Holtedal til DN.

Administrerende direktør i It-selskapet Acando, Sven Ivar Mørch, som også er pride-partner støtter også Stordalens reaksjon, og mener næringslivet må være tydelige i hvilke standpunkt de har, skriver DN.

Når slike reaksjoner oppstår, blir det kanskje enda viktigere å stå opp for mangfold og aksept for alle, sier Mørch til DN.

Festivalsjef i Oslo Pride, Fredrik Dreyer, sier til DN at han er glad for at Emilie Stordalen reagerte som hun gjorde.

Det reflekterer at holdningene til Choice stikker dypt, og at dette ikke er noe de bare er opptatte av i juni, som er «regnbuemåneden», sier Dreyer til DN.

De frykter ikke at reaksjonene Choice fikk vil skremme andre i næringslivet fra å støtte paraden åpent.

Vi opplever ikke at våre partnere frykter negativ oppmerksomhet ved å støtte oss. Generelt sett opplever vi norsk næringsliv som åpent og inkluderende, sier Dreyer til DN

Det er dog fremdeles en vei å gå, i følge Dreyer.

Vi ser fortsatt at det kan være en lang vei fra ord til handling. Mange er positive og slenger seg på rett før festivalen, men veien derfra til å virkelig bidra over tid både utad og internt i egen bedrift er fortsatt lang, sier han til DN.

 

Tekst: Julie Skrøder

25. Sept 2018

Kilde: Dagens Næringsliv