Fotspor vokser

Nyopprettede Scandinavian Experience Group (Scan X Group) har kjøpt opp det svenske byrået Scandinavian Incentives. Scan X Group skal fungere som paraplybedrift for Fotspor Event og Scandinavian Incentives.

Scan X Group eies av Fotspor Holding mens Scandinavian Incentives har ligget under HamanGroup.

Både Fotspor Event og Scandinavian Incentives arbeider innen MICE segmentet (Meetings, Incentives, Conferences, and Events) som organiserer events for større grupper innen forretningsmarkedet.

I følge en pressemelding er formålet med oppkjøpet å kunne tilrettelegge for rammeavtaler på tvers av landegrensene.

- Vi ønsker å kunne gi våre kunder et bredt tilbud både i og utenfor Skandinavia, forteller Håkon Wåge-Lorentzen, eier av Fotspor Holding og byråleder i Fotspor Event.

- Tanken på å etablere oss i Sverige hadde jeg gått med lenge før jeg fikk en hyggelig mail fra Anette Karlsson i Scandinavian Incentives, fortsetter han i pressemeldingen.

Anette Karlsson er en av gründerne i Scandinavian Incentives. Selskapet er en del av HamanGroup med kontorer i både Norge, Stockholm, Finland og Tyskland. Scandinavian Incentives hadde ambisjoner om å bli Nordiske innen MICE-segmentet, men har nå valgt å selge i stedet.

- Tiden strakk bare ikke til, sier Karlsson.

- Selv om ambisjonene for vekst var til stede, hadde vi ikke kapasitet til å lykkes med dette. Det er vår lille baby kan man si, og vi ønsker at den skal kunne fortsette å utvikle seg videre, men trenger da en sterk storebror i ryggen, forteller hun.

Storebroren i dette tilfellet blir Scan X Group, som også eier Fotspor Event, som nylig vant Luxury Travel Guide Award for sitt arbeid innen MICE-segmentet i Norge.

- Vi hadde allerede vært i kontakt med et par byråer i Sverige for å snuse på muligheten av å bredde oss, men uten særlig hell. Etter første møte med Annette i Scandinavian Incentives fant vi raskt ut at vi hadde de samme tankene og ideene for samarbeid og vekst, sier Wåge-Lorentzen i pressemeldingen.

3. oktober 2017