Festivalspons for de unge

- Vi har sett at medievaner endrer seg veldig. Ofte er unge vanskelige å nå i tradisjonelle kanaler. Festivaler som kanal gir fysiske møter, og det er effektivt for økt engasjement, sier sponsorsjef Tina Wesselsen i DNB til Dagens Næringsliv.

Wesselsen tror konkurransen om sponsoravtaler med festivaler vil bli stadig tøffere.

- Spons og event er et område innenfor markedsføring som er i vekst hvert år, og festivaler er en stadig mer attraktiv kanal for å nå unge, sier hun til avisen.

24-årige Frida Hals, som var på Stavernfestivalen i juli, sier til DN:

- Jeg tror ikke vår generasjon liker å bli mast på. Denne formen for markedsføring gir en mer positiv opplevelse, og merkevarer som er til stede på en festival fremstår som kule. Det kan de tjene mye på.

Ti prosent av sponsormarkedet

Sponsing av festivaler utgjør snaut 10% av det totale sponsormarkedet, som er på nærmere fem milliarder kroner, jmfr tall fra Sponsor Insight.

Byråleder Henning Handå i Heia de som vinner sier til DN at avtalene varierer, men anslår at en stor sponsor legger igjen mellom 500.000 og 1,5 millioner kroner på en stor festival.

Festivalsjef i Palmesus, Leif Fosselie sier til DN at sponsoravtaler mellom merkevarer og festivaler handler stadig mindre om kroner i bytte mot logoeksponering

- Vi har i stor grad gått vekk fra veldedig sponsing. Dette er business, og vi går i dialog om partnerskap der begge skal få noe igjen, sier Fosselie.

Palmesus ble kåret til Årets Sponsorobjekt på Sponsor- og Eventprisen 2018 (toppbildet).

(Kilde: Dagens Næringsliv)

 

 

Tekst: Hege Mauroy

13. august 2018