Derfor øker spons og event

- Sponsoravtaler kan skape ringvirkninger for hele lokalsamfunn. Det kan ingen annen markedsføringskanal, sier sponsorsjef Vegard Dahl Hansen, i Coop Norge Handel.

I forrige uke skrev vi om IRM sin store reklamekake for 2018, som viser utviklingen i de ulike reklamekanalene. Se saken HER

Nå har vi spurt Coop og Fieldwork om den vedvarende positive utviklingen i kroner brukt på sponsing og event marketing.

FAKTA:
Sponsing og event marketing tok markedsandeler også i fjor. Totalmarkedet økte med 3,2%, mens sponsing økte med 3,7% og event marketing med 5,4%.

- Jeg tror det er flere grunner til at spons og event nok et år vokser mer enn markedet, sier sponsorsjef Vegard Dahl Hansen, Coop Norge Handel.

- Først og fremst så er dette effektive markedsføringsverktøy som kan aktiviseres bredt, samtidig som folks medievaner endrer seg til fordel for vår bransje. Nå er sport nærmest det eneste vi ser direkte. Videre har kjente ambassadører og influencere lenge vært de som setter agenda og skaper oppmerksomhet i mediene, og disse kan man få tilgang til gjennom sponsoravtaler.

- For Coops del, så øker vi satsingen på sponsing og event også fordi vi ønsker å engasjere våre 28 000 ansatte, og skape stolthet og samhold internt. Coop er eid av folket, og sponsoravtaler kan skape ringvirkninger for hele lokalsamfunn. Det kan ingen annen markedsføringskanal, forteller Hansen.

Om event marketing spesielt:

- Vi kommer til å jobbe enda hardere for å bevise at event markedsføring er et legitimt markedsføringsverktøy der vi skaper relasjoner mellom merkevarer og deres viktigste publikum og som igjen gir effekt, sier Øystein Johanssen, CEO i Fieldwork.

- For å vokse som industri så kan vi ikke måle på hvor mange som deltok eller om maten smakte bra, vi må vise hvordan vi måler at det vi bidrar med skaper kultur, styrker strategiske valg, gir salg og bygger merkevarer, både internt og eksternt, avrunder Johanssen.

15. mai 2019