Derfor øker event marketing

Vi har spurt Gyro og Fieldwork om den vedvarende positive utviklingen i kroner brukt på event marketing. Les hva de sier.

For litt siden skrev vi om IRM sin store reklamekake, som viser utviklingen i de ulike reklamekanalene. Se saken HER

FAKTA:
Event marketing er nå den den fjerde største «reklame»kanalen, med en markedsandel på 10,5% i IRM sin statistikk. Både i 2017, 2016 og 2015 har event marketing tatt markedsandeler.

- Det er veldig positivt men også naturlig at event marketing tar markedsandeler og øker mer enn totalmarkedet. De fleste bransjer og kunder er i endring og må være mer vågale og vise tydeligere hvem de er. Det er derfor viktigere enn noen gang å vise hvorfor man eksisterer, ikke bare hva de leverer og hvordan de leverer dette. Da er det kulturbygging, ekte engasjement og følelser som er viktigst å fokusere på og det er her event marketing tar en viktig rolle, internt og eksternt, sier Fredrik Kolverud partner i Fieldwork.

Han legger til:

- Det er også tydelig at de aktørene som benytter seg mest av event marketing, også de mest tradisjonelle, har vært vågale nok til å tiltrekke seg et mangfold av dyktige mennesker med en utradisjonell utdannelse, erfaring og livsstil. Dette har skapt en ny bedriftskultur med en ny måte å kommunisere på som favoriserer event marketing. Og effekten av dette blir mest trolig enda mer økning i markedsandel fremover da man ser effekten og resultatet av mer fokus på event marketing og levende engasjement.

Sjefen i Gyro kommenterer det slik:

- Dette bekrefter våre egne undersøkelser som viser at de fysiske møtene mellom mennesker er viktigere enn noen gang. Ingen kommunikasjon er så sterk som budskap fra menneske til menneske, sier administrerende direktør Jomar Selvaag.

Selvaag tror at digitalisering og ny teknologi skaper et større behov for organiserte møteplasser, også internt, det vil si såkalte corporate events – som kommer i tillegg til tallene til IRM.

- Automatisering og digital kommunikasjon betyr at vi kan gjennomføre stadig større deler av arbeidsuken uten å være sammen med kollegaer.  Det er effektivt, men det bygger ikke bedriftskultur.  Derfor må ledelsen iscenesette eventer og møteplasser.

- Det er en knallhard kamp om rekeamekronene og om de beste og mest kompetente arbeidstakerne. Event er det beste verktøyet for å skape engasjement og bygge profil mot både nye og eksisterende arbeidstakere. Og kunder, selvfølgelig, avrunder Seelvaag.

4. mai 2018