Bislett går for grønt

Etter 29 år er det over. Oljeselskapet ExxonMobil takker for seg som tittelsponsor for Bislett Games.

Bakgrunnen til at samarbeidet med ExxonMobil avsluttes, er at oljegiganten nå trapper ned i Norge. Nå gjør stevnet et grønt skifte og får miljøorganisasjonen Zero som ny samarbeidspartner. Dette skriver Dagens Næringsliv.

Nå har stevnedirektør Steinar Hoen lagt en plan for et grønt skifte i forkant av årets Oslo Bislett Games:

  • Ved å legge Diamond League-stevnene i Oslo og Stockholm til samme langhelg, skal det bli enklere å lokke de mest attraktive utøverne til Skandinavia. Denne løsningen gjør også at utøverne kan skysses med tog mellom hovedstedene. Dermed kan en flyreise tur-retur til Skandinavia for 200 utøvere, trenere og ledere droppes.
  • Til interntransport i Oslo benyttes nullutslipp transportløsninger. Det betyr flytog fra Gardermoen, elbil til trening og trikk til stadion på stevnedagen hvis det er praktisk mulig.
  • Utøverne innlosjeres på et hotell like ved Oslo S, noe som minsker transportbehovet. Hoen har forankret den nye strategien på grasrota i klubbene Bull, Tjalve og Vidar som står bak Bislett Games.

- Spørsmålet var om vi skulle finne en ny tittelsponsor eller reformere oss som arrangement. Vi har hatt en lang prosess internt om hvem vi skal være og hva vi skal stå for. Bislett Games drives frem av mange frivillige. Oslo har satt seg et ambisiøst mål om å bli Europas miljøhovedstad, og vi vil gå foran og vise at det er mulig, sier Hoen til Dagens Næringsliv.

Videre forteller Hoen at Zero, i motsetning til oljeselskapet, ikke bidrar med en eneste krone i kassen.

- Fra i år vil ikke stevnet selge navnet, og rollen som tittelsponsor vil dermed utgå. I toppårene med sprinteren Usain Bolt som programhelt, var budsjettet på over 20 millioner kroner, mens det i fjor var 18 millioner. Nå planlegges for et lavere nivå med en ramme på rundt 16 millioner kroner i år, sier han.

Selv om stevnet nå taper sponsorinntekter, forsikrer Hoen at strategien ikke skal gi publikum noen lavbudsjettopplevelse. Han mener at fraværet av en tittelsponsor kan regnes som en del av et større regnestykke.


Steinar Hoen

- På den ene siden kuttes kostnader. I det nye Diamond League-programmet kuttes antallet øvelser fra 16 til 13. Det betyr at premiepenger på rundt 250.000 kroner for hver øvelse kan kuttes. Sammen med reduksjon av andre kostnader betyr det millionbesparelse. Øvelsene som droppes er tekniske øvelser som i flere år har gått utenom det direktesendte tv-programmet, og dermed går det ikke utover stadionopplevelsen, sier han.

Hoen legger også til at stevnet sparer 800.000 kroner i reisekostnader både på grunn av færre øvelser og besparelsen ved å legge stevnet til samme langhelg som Stockholm. 

På inntektssiden ser Hoen nye muligheter på andre poster enn tittelsponsor. 

- Samarbeidsavtaler har normalt utgjort rundt 30 prosent av inntektene.  Vi håper at flere nye aktører nå vil ønske å assosiere seg med Oslo Bislett Games og at vi kan selge flere mindre pakker til nye samarbeidspartnere, forteller han til Dagens Næringsliv.

(Kilde: Dagens Næringsliv)

 

 

Tekst: Atosa Borghan

3. april 2017